Fri for fortidens synder

BMW rykker X3 en klasse op og støvsuger den for forgængerens små svipsere, på nær en lidt hård undervogn og brummende dieselmotor

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kvalitet. Kabinen er klassisk BMW. Firehjulstrækket tager sig af pløret, mens føreren nyder livet bag rattet.

Der er trængsel i terrænet. Og her tænker vi ikke på tobenede motionister, men de kompakte firehjulstrækkere, der er en af de hurtigst voksende bilklasser i Europa. Firehjulstrækkere handler nemlig om stil. Hvem vil ikke gerne ligne en eventyrer, selv om de bare henter rundstykker hos bageren om søndagen? Det var Toyota RAV4, der for snart et par årtier siden opfandt biltypen, som siden er kopieret af mange. Blandt andet BMW, som i 2002 lancerede X3. Den blev hurtigt anerkendt som en Mister Sving King med henvisning til dens fremragende køreegenskaber, men også kritiseret for en alt for hård undervogn, ringe materialekvalitet og for lidt plads. Alt det skal en ny model lave om på, og den har vi testet. Prismæssigt er vi på 788.947 kroner med 2,0 diesel og 184 køreglade hk. Blot for overskuelighedens skyld er det 100.000 kroner mere end X1, men markant billigere end storebror X5, der starter fra 1,1 mio. kroner, dog med en væsentligt kraftigere basismotor, forstås. Bedre bygget Kvaliteten har heldigvis fået et ordentligt nøk opad, og der er mere 5-serie end X1 over det lækre interiør. Den brede skærm i midterkonsollen til iDrive-systemet med navigation lyser op som et luksuselement, og alt sidder, hvor det skal. Idrive kræver tilvænning, men bliver hurtigt let at betjene og for at blive ved med sammenligne, så sidder man noget højere end i en almindelig 3-serie, men en hel del lavere end i den store X5. Pladsforholdene er også godkendte. Apropos størrelsen, så er X3 otte centimeter længere end før. Det gør, at der nu er plads til langlemmede teenageknægte. Bagagerummet med 550 liter er ganske stort, og det er smart, at splitbagsædet er delt i tre elementer, 40 procent af bredden i siderne og 20 procent i midten, som man kan lægge ned efter behov. Den nye model skal produceres på BMWs fabrik i Spartanburg i South Carolina, hvor også X5 og X6 løber af samlebåndet. Hidtil er produktionen foregået på underleverandøren Magna Steyrs fabrik anlæg i Østrig. Køreglad Men lad os komme ud at køre. Tyskerne lægger ikke skjul på, at X3 fortsat er lavet til at køre i cirkler om konkurrenterne. X3 indfrier umiddelbart løfterne. Skal der køres hobbyrally på de små sogneveje, kan klassekammeraterne ikke følge med. Den kører næsten ligeså godt som en BMW personbil og markant mere sportsligt, men altså også mindre komfortabelt end X5. På de lange, lige stræk, hvor X3 kommer til at opholde sig mest, blegner overlegenheden nemlig en smule. Her er undervognen stadigvæk for hård. Små ujævnheder får bilen til at hoppe. Der er også et ganske avanceret firhjulstræk, selv om den højbenede terrænbetvinger, er mere til onroad frembrusende adfærd end til grisede angreb på jordveje og græsmarker. Power og prestige Det skal man nu ikke kimse af. Modsat den ægte vare er softroaderne lykkeligt fri for grovsmeds-mekanik som differentiale-spær, stift chassis og gearkasser med lav udveksling. Medmindre man vil gå hærens bæltekøretøjer i bedene, koster den slags legetøj dyrt i form af øget brændstofforbrug, dyrere service og køreegenskaber, der er mere passende for landbrugsredskaber end personbiler. Tag nu dieseløkonomien i X3's dieselmotor, som officielt er på fornuftige 17,9 km/l, selv om vi kun kørte 14 km/l i vinterkulden. Kræfterne forekommer også rigelige og automatgearet er det helt rigtige til denne biltype. Underligt nok støjer motoren dog en del og markant mere end i 5-serien med samme maskine. Men alligevel: Tak for det, Toyota, der oprindelig fik idéen at lave en bil, der nok lignede en barsk skovhugger, men snarere havde manerer som en belæst skovrider. BMW har tilført klassen mere power og prestige. Og med den seneste X3 endelig et kvalitetsniveau, tyskerne kan være bekendt.