Frie hænder til Radio Talpa

Mediepolitik 25. juni 2003 08:00

HILVERSUM: Ikke langt fra Sky Radios hollandske hovedkvarter finder man konkurrenten Talpa Radios domicil. I en smuk, herskabelig villa har stationen indrettet sine studier og kontorer. Talpas direktør, Erik de Zwart, var selv til stede ved auktionen i København i sidste uge, og han betegner det som en milepæl, at radiostationen med sit bud på 22,5 millioner kroner løb med den sjette danske radiokanal. - På Talpa forsøger vi at opbygge en international radiovirksomhed, og det første skridt på vejen var auktionen i Danmark i onsdags. Det var en meget speciel oplevelse. Jeg havde så meget adrenalin i kroppen, at jeg bagefter var nødt til at spille bordfodbold hele aftenen på en københavnsk bar, fortæller Erik de Zwart, mens han får ild på en cigaret. Talpa Radio er ejet af den hollandske mediemand J.H.H. de Mol, som især er kendt for at være manden bag tv-konceptet "Big Brother" samt en række andre programmer i reality-genren. Forud for auktionen i København i sidste uge var Talpa også meget interesseret i licensen til den femte radiokanal, som konkurrenten Sky Radio endte med at vinde. Men prisen var simpelthen for høj for konkurrenten, som dog ikke spilder tiden med at ærgre sig: - I modsætning til den femte radiokanal, så er den sjette fuldstændig fri for krav. Vi kan altså skræddersy den fuldstændig til det danske radiomarked, og det giver os friheden til at udforske markedet. På den måde kan vi finde frem til det helt rette format, siger Erik de Zwart. Selv om langt de fleste detaljer endnu ikke er faldet på plads, så er planen med den sjette radiokanal ifølge Talpas hollandske direktør at opbygge en "solid kommerciel organisation, som kommer til at være fuldstændig dansk". De danske lyttere vil derfor ikke komme til at høre programmer, som er produceret i Holland, forsikrer han. - Vi mener, at stationen skal have den rette danske atmosfære, understreger Erik de Zwart, som heller ikke vil afvise, at Talpa bliver leveringsdygtig i nyheder. - Det skal vi lige kigge lidt på. Men når vi ser på vores målgruppe, så er det mennesker, som både er interesserede i, hvad der sker henne om det næste hjørne - men som også er nysgerrige efter at høre, hvad der sker ude i den store verden. På den måde er vi forpligtede til at lave en eller anden form for nyheder. Selvfølgelig vil vi ikke lave nyheder i samme omfang som Sky Radio har forpligtet sig til med den femte radiokanal - men det bliver noget midt imellem. Folk i Danmark er vant til mange nyheder, og man skal ikke gå ind og lave om på gode vaner, lyder det fra Erik de Zwart. Ifølge Talpas direktør vil radiostationen bruge "musik og marketing" som våben i kampen om de danske lyttere. Talpa planlægger ligesom Sky Radio en storstilet kampagne i Danmark, som skal trække lytterne til, og håbet er, at stationen med tiden kan gå hen og blive landsdækkende. - Det tog os omkring 10 år at blive landsdækkende i Holland, så vi ved, hvad der venter forude, siger Erik de Zwart med et smil og skodder cigaretten, der går ud med en hvæsende lyd. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...