Frikvarter til byens turister

Hjørring Turistservice i Metropol inviterer shoppingturister til informationssøgning med moderne teknologi.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

hjørring Turistservice har allerede mærket en stor efterspørgsel efter den nye brochure for Lysets Land. Foto: Henrik Louis

Hjørring Turistservice skal hverken være en konkurrent til turistbureauerne ved kysten eller forsøge at bestemme udviklingen. - Vi har hverken turistchef eller sommerhusudlejning, og turister skal ikke komme herind til Østergade med en campingvogn. Det slår Hjørring Bibliotekers udviklingschef Børge Søndergaard fast umiddelbart efter før Hjørring Turistservice åbner i et fremtrædende hjørne af hovedbiblioteket på 1. sal i Metropol. Han afviser at kommentere placeringen. - Så nærmer vi os det politiske. Vi er blevet tilbudt at løse en opgave, og den vil vi gerne prøve at løfte og lave en turistservice, der er anderledes end alle andre steder. Folk kommer ind til byen for at handle, og vi tilbyder et frikvarter tæt på det sted, hvor der kommer flest mennesker, udtaler han. Grønt i-bureau Biblioteket har søgt og fået dispensation fra Samvirkende Danske Turistforeninger til at etablere Hjørring Turistservice som et grønt i-bureau selv om bureauet skal køre uden turistchef og ikke har åbent om søndagen. Åbningstiden følger den normale for biblioteket, og det betyder, at der også er turistinformation i alle 43 ugentlige åbningstimer. Dermed er åbningstiden et godt stykke over den antal timer skal til for at blive anerkendt som grønt i-bureau. Mens der ikke i det daglige vil være en turistchef i Hjørring by, så tager Børge Søndergaard til de fælles møder, som turistcheferne i Toppen af Danmark holder. Enig i kritik - Jeg er enig med Svend Bjørnager i den kritik, han er kommet med, men det er det optimale med de ressourcer vi er tildelt. Vi har fået en resultatkontrakt ligesom turistforeningerne, understreger Børge Søndergaard. Forleden udtalte Lønstrup Turistforenings formand, at det er uholdbart, at der fra Hjørring møder en bibliotekar og fra Løkken en formand til turistchefmøderne. Daglig leder af Hjørring Turistinformation vil være bibliotekets publikumschef Janni Sørensen, og turistservice hjørnet vil mere eller mindre være en integreret del af det øvrige bibliotek. Godt nok har biblioteket to rutinerede turistmedarbejdere at trække på, men turister skal som andre borgere og lånere henvende sig til modtagerskranken for at få personlig betjening. Efteruddannelse Derfor skal en del af personalet på biblioteket på tyskkursus eller på kursus om det gode værtskab. - Det bliver ikke som i butikker, hvor man ikke kan gå rundt ose. Enhver kan bare gå ind, kigge på brochure, bruge internettet, læse aviser eller bare sidde og slappe af med en kop kaffe fra vores cafe, siger Janni Sørensen. - Men vi vil være i stand til at hjælpe turister med at få de informationer, de ønsker. Vi har i forvejen stor erfaring i at hente informationer på biblioteket, fortsætter hun. Udadvendt funktion Resultatkontrakten med Hjørring Kommune gælder fra 1. marts 2009 og året ud, og den har medført, at de to turistmedarbejdere, Annie Lyngby og Anne Marie Christiansen, som i nogle år har været placeret hos Vendsyssel Historiske Museum og Lønstrup Turistbureau, flyttede arbejdsplads. - En ting er modtagerapparater her. Noget andet er det udadvendte, og her har jeg talt med Annie om to områder hun skal prioritere højt. Det er formidlingen på vores hjemmeside og så kontakten til erhvervet. Det sidste har ligget stille, og der vil vi gerne ud at snakke om, hvad vi kan gøre sammen, siger Børge Søndergaard. Desuden ligger der flere opgaver under Toppen af Danmark som for eksempel at skaffe flere arrangementer i Hjørring til Den Gode Historie kataloget og fremme indlandsturisme.