Frosten giver kun en mindre forsinkelse
Arbejdet med nyt færgeleje i Amtoft skrider planmæssigt frem.

I baggrunden kæmper den gamle færge sig gennem vinterens is ved Feggesund, og kan endnu ved egen motorkraft holde sejlrende åben, mens der i forgrunden bliver arbejdet på det nye færgeleje. Foto: Ole Iversen.
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Midt i september - uge 38 - vil de to nye færgelejer på begge sider af Feggesund stå færdig til aflevering, så den nye færge kan prøvesejle mellem Thy og Mors og være klar til regelmæssigt sejlads i begyndelsen af oktober. - Og det skal nok blive nået, garanterer drifts- og anlægschef i Thisted Kommunes tekniske forvaltning Eigil Haurum. Også selv om frosten har givet en mindre forsinkelse i arbejdet på mellem en uge til halvanden. Kan ikke støbe i hård frost - Det er ikke til at støbe, når det er hård frost, men alle er sikre på, at den tid kan vindes ind, når vejret igen bliver bedre, siger han. Anlægsarbejdet er nu også kommet i gang på Mors siden. På Thy-siden er arbejdet med at anlægge et nyt færgeleje mere omfattende end på Mors-siden, og det er forklaringen på, at arbejdet begyndte i Thy. Også bagefter i Polen Værftet i Stettin i Polen er ved at svejse færgens skrog, men ligesom i det øvrige Europa har frosten også haft sit tag i Polen, endda med langt hårdere frostgrader end i Danmark. Eigil Haurum fortæller, at det ligesom i Thy og på Mors har givet et afbræk i arbejdet med skroget. - Vurderingen er, at værftsarbejderne er en uge til halvanden bagud, og man mener ligesom ved byggeriet af færgelejerne, at den tabte tid sagtens kan hentes ind, siger Eigil Haurum. Færgen bliver gjort færdig på A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri, og skroget vil i løbet af maj blive bugseret fra værftet i Stettin til værftet i Hvide Sande. Eigil Haurum fortæller, at ingeniører fra Hvide Sande har været på besigtigelse i Stettin for at sikre sig, at svejsningen af skroget overholder de faglige og tekniske standarder for denne slags arbejde. Ifølge Eigil Haurum er der endnu god tid til aflevering af både færgelejer og færge, og tid nok til, at de omkring syv til otte arbejdsdage godt kan hentes ind. - Men der er også mange ting, som skal falde på plads, inden færgelejerne og færgen kan afleveres, pointerer Eigil Haurum. Gamle færgelejer og færge Når den nye færge er sat i drift, begynder arbejdet med at brække de gamle færgelejer ned. Og ifølge Eigil Haurum går det hele til skrot. - Intet bliver genbrugt, siger han. Det gør den gamle færge til gengæld. Engang i maj vil bestyrelsen for Mors-Thy Færgefart I/S udarbejde et tilbud på færgen. Prisen er endnu ikke fastsat, men ifølge Eigil Haurum vil minimumsprisen blive sat til 400.000 kr.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.