Frustrationer over regelhelvede

Arbejdsgiverne er forvirrede over de mange arbejdsmiljøregler og flere føler sig dårligt behandlet af kontrolmyndighederne

Aalborg 1. juni 2003 08:00

AALBORG: Det er sæson for sommertravlhed i restauranterne, og overalt i Aalborg kigger indehaverne efter ung arbejdskraft, der kan give et nap med i køkkenet, når det kniber. Et af de steder, der søger lige nu, er Café Provence i Aalborg: Her mangler man en 16-17-årig opvasker. Problemet er bare, at reglerne for hvad 16-17-årige må lave i et restaurationskøkken er meget skrappe. Arbejdsmiljøloven foreskriver blandt andet, at de ikke må betjene den type opvaskemaskiner, der skal sænkes ned over opvasken, og at de ikke må komme i berøring med maskinopvaskesæbe, hvilket som bekendt kan være svært, når man skal arbejde som opvasker. Hos Café Provence er indehaver, Ove Folke Knudsen mystificeret, da han hører, at de stempellignende industriopvaskemaskiner ikke må bruges af unge. - Det undrer mig faktisk, at vi ikke har fået det at vide før. For Arbejdstilsynet var forbi her i efteråret og kontrollanterne nævnte det ikke som et problem, siger han og tilføjer undrende, at den type opvaskemaskiner ellers er langt mere skånsomme for ryggen end de klassiske, som man skal løfte bakker med porcelæn op af. Ved brug af maskinopvaskemiddel er Ove Knudsen rolig. I samtlige af deres opvaskemaskiner sker sæbetilførslen nemlig automatisk uden at nogen kommer i berøring med det, siger han. Luk din butik Hvad angår lovgivningen på området, så indrømmer Ove Knudsen, at det er noget, der både kan give ham grå hår og søvnløse nætter. - Der er simpelthen så mange regler, at man ikke kan følge med i dem alle sammen, selv om man virkelig prøver, for vi kunne ikke drømme om at omgås reglerne med vilje, siger han og forklarer, at han tidligere har oplevet, at to ansatte indenfor den sammen kontrolmyndighed heller ikke var enige om fortolkningen af et sæt regler. - Og hvis ikke engang myndighederne kan finde ud af det, hvordan skal vi så, spørger han. I den sammenhæng tilføjer han, at han jævnligt oplever, at tonen er rå og frembrusende blandt de ansatte i kontrolmyndighederne. - De kommer med en attitude, der hedder "gør-som-vi-siger-eller-luk-din-butik", siger han og tilføjer, at han savner muligheden for at kunne få løsningsforslag og udbyggende begrundelser for, hvorfor reglerne er, som de er. I samme åndedrag fortæller han, at han godt ved, at myndighederne gør det, fordi de ved, der er brådne kar i branchen, som ikke vil samarbejde, men det gør det ikke mere sjovt for de restaurantejere, der synes, de gør deres bedste, siger han.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...