Frustreret 9. klasser over afgangseksamen

9. klasser ved endnu ikke, hvad deres afgangseksamen rummer

Charlotte Bisserup Bechfeldt
Erhvervspraktikant
Kasper Andersen, Mette Thomsen og Rasmus Dahl vil gerne snart have klarhed over, hvad der venter dem til afgangseksamen.Foto: Kurt Bering
Skolevæsen 9. oktober 2006 06:00

BRØNDERSLEV: - Hvad er det egentlig, vi skal op i til afgangseksamen. Det spørgsmål stiller de fleste elever i 9. klasserne sig selv - også eleverne i 9. b. på Skolegades Skole. Den udbredte forvirring om den nye afgangseksamen påvirker både elever og lærer. Regeringens udspil til den nye afgangseksamen består i, at samfundsfag, kristendom, geografi og historie er blevet nye prøvefag. Og tysk og engelsk skal nu også være skriftlige eksaminer. Dog skal eksamen i mundtlig matematik fjernes. Aner intet om eksamen De tre elever fra 9. b. Mette Thomsen, Rasmus Dahl og Kasper Andersen fortæller om deres frustration om den kommende afgangseksamen. - Jeg synes, det er frustrerende, at vi ikke aner, hvad vi skal op i til foråret, siger Mette Thomsen og fortsætter: - Jeg vil anse det for mere rimeligt, hvis det var næste årgang, det gik udover. Så tror jeg også, at lærerne var mere bevidste om, hvad de skulle undervise os i. Rasmus Dahl er enig: - Det er frustrerende, at ingen af os aner, hvad vi skal øve os i - ikke engang lærerne. Intentionen med, at man har ændret på afgangseksamen, er jo blandt andet, at eleverne skal blive mere aktive i de nye prøvefag. Og eleverne synes ikke selv, at de er blevet mere aktive i de timer. - Det har jo ikke noget at gøre med, om vi skal op i de forskellige fag eller ej. Det har jo meget mere at gøre med, om lærerne er gode nok. For hvis en lærer er god, er jeg da selv meget mere indstillet på at lære, siger Kasper og de to andre nikker samtykkende til det. Lærerne usikre Usikkerheden breder sig også hos lærerne. Jan Phillip Phillipsen, der er én af 9. b.’s lærer fortæller: - Der er simpelthen ikke tid nok til, at vi kan nå at forbedrede eleverne til alt det, de skal kunne til foråret. Jeg synes, der generelt ikke er noget galt med ændring af afgangseksamen. Det skulle bare forekom over længere tid, altså mere langsigtet, tilføjer han. - Problematikken er også, at vi styrer hen imod, at vi vil have verdens bedste folkeskole hele tiden. Det er ikke ambitiøs nok. Vi skal simpelthen hellere styrer hen imod, at vi vil have Danmarks bedste folkeskole. Det ville give et langt bedre resultat, mener han. Det går - trods alt Trods den store usikkerhed, og de mange diskussioner i klasselokalerne og på lærerværelserne om afgangseksamen, kan alle i 9. b. hurtigt bliver enige om, at det nok skal gå til foråret. - Resultaterne af prøverne, er så bare en helt anden snak, lyder meldingen fra eleverne.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...