Danmark

Fuld fart på privatleasing

Nu er det mere end hver 10. nye bil, der leases

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Toyota holder ved med Aygo, der besætter 6. pladsen over de mest leasede biler.

DANMARK:Tilbuddene på privatleasing er blevet bedre, leasing-kontrakterne mere fleksible og bilkøberne mindre skeptiske.

Den cocktail har været med til at sætte ekstra gang i privatleasing, så der i årets første otte måneder var små 19.000 biler svarende til godt 12 pct. af det samlede bilsalg, som blev privatleaset, mod 11.800 biler svarende til otte pct. i samme periode fjor.

Peugeot sidder tungt på top 20 over privatleasede biler med 32 pct., hvor 208, 308 og 108 besætter første-, anden- og fjerdepladsen med henholdsvis 2475 stk. og 2364 stk. og 1152 stk.

Volkswagen også med

VW er dog også godt med på leasingmarkedet, hvor Polo, Golf og Touran indtager tredje, syvende. og 13. pladserne med 1492, 570 og 357 stk.

Det er dog enkelte slagtilbud, der trækker læsset. Således har Peugeot kun én modelvariant for henholdsvis 108, 208, 308 og 308 SW.

Flere bilmærker skruer nu også op for tilbuddene, senest har Kia, Renault og VW lanceret nye leasingtilbud, hvor en faceliftet Up kan leases fra 1900 kr. per måned med en startydelse på 5000 kr.

Passende niveau

Hos Peugeot vurderer pressechef, Hanne Sørensen, at niveauet for mærket er nået.

- Vi var nogle af de første mærker, som gjorde meget ud af privatleasing. Og jeg tror, at det niveau på godt 32 pct. af markedet, som vi har, er realistisk.

- Men antallet af biler, som privatleases vil selvfølgelig stige, fordi der kommer flere udbydere, siger Hanne Sørensen.

Slagtilbud

Brancheanalytiker René Tønder Nielsen, udvikling a/s, hæfter sig ved, at det stadig er enkelte slagtilbud, som trækker markedet, og at intet bilmærke er stærke over hele modellinjen.

Eneste undtagelse er BMW, som i flere år har satset målrettet på privatleasing. Han ser det som en naturlig udvikling, at stadigt flere bilimportører blander sig i kampen om privatleasingkunderne.

Analytikeren tror, at udviklingen i privatleasing vil fortsætte nogle år endnu, så den løfter sig til måske 30-40 pct., og der så vil være en udvikling, som bremser det.

- Bilfabrikkerne producerer flere biler, end der er marked til i Europa. Vores afgiftssystem gør, at leasing er et godt værktøj til at komme af med bestemte bilmodeller på. Det er meget få bilmærker, der vil kunne have skarpe leasingpriser i hele programmet og det sætter en naturlig begrænsning, fortsætter Rene Tønder Nielsen og tilføjer:

- Vi vil se, at enkelte modeller vil komme på tilbud som en slags redskab. Og så vil der fortsat være en del, som ønsker at eje bilen selv, siger analytikeren, som tror, at nye sænkninger af bilafgifterne, og dermed usikkerhed om brugtpriser, vil sætte yderligere skub i den nuværende udvikling.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.