Fuldblodsracer

125 kubik lyder ikke af meget, men når det er italienske Aprilia, der står bag og modelbetegnelsen er RS125, så er det en fuldblodsracer, man har med at gøre.

Aprilia RS 125

Aprilia RS 125

Første gang man stiger op på den, tror man den er i stykker. Den vil ikke tage gassen og under 5000 o/min sker der ikke en hujende fis. Den lyder, som om den ikke kan bestemme sig for at køre eller gå i stå. Men træk koblingen og giv gas, så sker der noget. Den lille 29 hk totaktsmotor vræler som en bi på speed, og man skyder fremad. Det er en fuldblodsracer, og det er da også til roadracing i den populære 125 klasse, at den for alvor bliver solgt. Med afgift koster den nemlig afsindige 80.000 kroner. Uden nummerplader er prisen spiselige 35.000 kroner. På landevejen er den da også mildest talt anstrengende, idet den hele tiden kræver fuld gas, men prøv ti runder på Jyllands-Ringen og du føler dig som en verdensmester. Cyklen ligner da også de voksne Aprilia, og den er bestemt ikke uden evner.