Biler

Fuldgyldigt medlem

Volvos nye S80 2,5 T med 200 hk gør sig fortjent til en plads i det gode selskab af prestigebiler

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Lækker læderstue - men det er ekstraudstyr til 30.000 kr.

Kan Volvo med den ny S80 være med helt fremme i prestigeklassen. Er den et alternativ til BMW og Audi? Svaret er et kort og kontant ja. Den overhaler dem måske ikke men er et fuldgyldigt medlem af det gode selskab. For hvor Volvo har sine dyder, der sætter de tyske konkurrenter på plads, så har den også et par mindre stærke sider, hvor bilerne fra München og Ingolstadt er et par hjulbredder foran. Men ingen tvivl om, at den ny S80’er Volvos bedste bil i prestigeklassen nogensinde. Den sætter måske ikke nye standarder, ja, det det skulle da lige være mærkets varemærke, sikkerheden, men bilen er så gennemført solid og luksuspræget, at man efter nogle dage i selskab med svenskeren nødigt vil sige den farvel. Udover at føle sig tryg og sikker i den som under Kronborgs hvælvinger, så oplever man også en behagelig fremfærd på vejene. Rimelig tyst og med forholdsvis god plads i kabinen med dens nydelige, omend noget sarte læderstue. Men her er det selvfølgelig op til ejeren at vælge farve og indtræk. Men det lyse, lækre læder i Volvo S80-testbilen tog sig elegant ud, og understregede at, der en tale om en upperclass Volvo. I hvert fald afgiftsplagede Danmark. I USA, der er et af Volvos væsentligste markeder, er det mere en sikker og stilfuld skandinavisk bil til fornuftige penge. Herhjemme må man betale 560.995 kr. for vognen, der uden afgifter koster i omegnen af 180.000 kr. Men der er jo egentlig ikke så megen grund til at dvæle ved denne forskel. Virkeligheden er, at vi må betale pænt over en halv mio. kr. for Volvos den største, men selv med bilens velfungerende automatgear til 35.500 kr. oveni er den immervæk billigere end en Audi A6 V6 - tilmed med en del færre heste. Beskeden tørst Testeeksemplarets fem cylindrede 2,5 liters turbobenzin præsterer sine 200 hk - ikke de vildeste heste jeg har oplevet, men alligevel nok til kvikke mellemaccelerationer og fartpræstationer som 230 km/t på toppen og 8 sek. for 0-100 km/t. Så det er bestemt fint nok, og tilmed må man imponeres af den kraftige benziners relativt beskedne tørst. Med 200 heste, automatgearkasse og en egenvægt på 1,6 ton og et gens. forbrug under testen på 9,8 km/l (fabrikken opgiver 10,1 km/l) er det faktisk imponerende lavt. Oveni er motoren støjsvag og matcher dermed det øvrige fine støjbillede. Kun lidt generende dækstøj er der, men tidens bredens dæk gør det også til et problem i mange andre biler. Trods de forholdsvis lavprofilerede dæk er kørekomforten i øvrigt fremragende, og at S80’eren netop er afstemt til komfort, skinner også igennem med hensyn til køregenskaberne. Sikre og pålidelige er de men ikke helt så skarpe og sportslige, som i en BMW eller Audi, og folk, der går op i denne kørestil, vil i Volvoen også savne en mere skarp styring, hvor følingen med vejen er større. Men det ændrer altsammen ikke ved, at Volvo S80 er en særdeles komfortabel og sikker rejsevogn, som oser af diskret luksus og sikkerhed.