Bortførelser

Funklende fantasifuld Warrington

OPERA Mozart: "Bortførelsen fra Seraillet" Aarhus Sommeropera og Det Nordjyske Operakompagni havde onsdag aften sin årlige premiere og fik sin årlige succes på Helsingør Teater i Den gamle By. Det fuldkommen adækvate kompagni, de muntre aktører og det velspillende Randers Kammerorkester under David Riddells stilsikre ledelse skaber den traditionelle lyse baggrund for arierne og udfolder partiturets sartheder og klangfarver næsten kammermusikalsk. Alt foregår i Edward Pierces enkle scenografi med en kubus midt på scenen som hele forestillingens omdrejningspunkt. Og så længe den danske operaverden har en så funklende fantasifuld instruktør som Nigel Warrington til sin disposition, kan den vove sig ud på de strøg, hvor morskab og adspredelse går hånd i hånd med stor kunstnerisk kvalitet. I "Bortførelsen fra Seraillet" forener netop den livfulde instruktion et utal af underholdende detaljer og symbolske tableauer, ligesom der for især Pasha Selims talerolle lykkes skuespilleren Teis Bayer at udtrykke sine følelser gennem gestus og mimik. Sangspillet "Bortførelsen fra Seraillet" er måske Mozarts friskeste dramatiske arbejde. Det sprudler af livslyst og forelskelse, og faktisk er Konstanze skildret med tankerne på hans egen hustru, der også hed Constanze. Partiet har Agnete Munk Rasmussen, og hendes store dramatiske koloratursopran gjorde hendes udgave af den store arie "Selv om du befaler", hvori hun over for Pasha Selim erklærer sin urokkelige trofasthed mod sin elskede, til et af aftenens højdepunkter. Hendes stemme slår til i alle registre. En anden stor præstation leverede Louise Fribo som en alt andet end forhandlingsvillig strigle over for den pågående Osmin. Hun er soubretten, der leverede en scenisk spurter, når det gælder, og hun leverer forestillingens temperamentsfuldeste, koketteste og mest komiske præstation. Her forenes god skuespilkunst med en slank, smidig stemmes glød og fyrighed og en forbavsende stormstyrke, når det gælder. Hendes belæring om, hvordan man skal gebærde sig over for de europæiske kvinder er aftenens komiske kulmination. Vel er det således de stærke kvinders aften, men Jens Bruno Hansen skaber en farlig Osmin og en flot figur med en stærk resonansbund. Som Belmonte råder opførelsen over den norske tenor Helge Rønning, der både vokalt og figurskabende fylder partiet. Det er en fængslende opførelse, og når den opføres i Europahallen i Aalborg den 16. og 17. september, venter der publikum små tre timers stor kunstnerisk oplevelse. Jens Hennebergkultur@nordjyske.dk W. A. Mozart: „Bortførelsen fra Seraillet" Libretto: Christoph Friedrich Bretzner/Johann Gottlieb Stephanie Oversættelse: Anne Skov. Instruktør: Nigel Warrington. Scenografi: Edward Pierce. Aahus Sommeropera og Det Nordjyske Operakompagni Helsingør Teater i Den gamle By i Århus