Fusion skulle have afbødet virkning af landsbrugsreform

KØBENHAVN:Fusionsplanerne mellem Arla Foods og hollandske Campina blev lanceret 8. december 2004. Dengang var meldingen, at fusionen i løbet af 2005 ville give forbrugerne lavere priser og mælkeproducenterne højere priser. Arla-ledelsen betonede dengang, at de to selskaber passede så godt sammen i deres virksomhedskultur og deres fordeling af markeder, at det ikke ville blive nødvendigt at nedlægge mejerier i stor stil for at opnå den forventede fusionsgevinst på en milliard kroner om året ved at sammensmelte de to selskaber til Campina Arla med 21.000 mælkeproducenter, 28.000 ansatte og en årsomsætning på 80 milliarder kroner. Et selskab der ville være blevet verdens største mejeri og Danmark næststørste virksomhed efter A.P. Møller - Mærsk koncernen. Formålet med fusionen var at stabilisere mælkeprisen for selskabernes andelshavere. Frem til 2008 ventes mælkepriserne nemlig at falde med 20 procent som følge af bl.a. EU's landbrugsreform. Det betyder, at Europas mælkeproducenter og mejerisektoren er trængte. - Forbrugerne vil få lavere priser, men vi vil også forsøge at få en højere pris til landmændene, sagde Knud Erik Jensen ved præsentationen af fusionsplanerne. Formålet med fusionen var derfor øget produktudvikling, at finde nye markeder og at holde priserne nede for at afbøde virkningen af EU's landbrugsreform. - Jeg betragter situationen efter reformen som dybt alvorlig. Det gør allerede ondt, understregede Åke Modig i december. Fusionsplanen var også en reaktion på, at "discountbølgen" i detailhandlen presser priserne mere og mere. Campina står stærkt i Holland og Tyskland og på nogle markeder i Østeuropa og Rusland, hvor Arla ikke har så godt fodfæste. På produktsiden er hollænderne, ud over den almindelige friske drikkemælk, især stærke i yoghurtprodukter og mælkedesserter. Arla's styrke ligger ud over Sverige og Danmark i Storbritannien, og af produkter ud over mælk og smør er det især på specialoste, at pengene tjenes. Netop fordi selskaberne supplerer hinanden godt markedsmæssigt og produktmæssigt, ventes fusionen ikke at medføre mejerilukninger og fyringsrunder i stor stil. /ritzau/