Fyld tanken helt op

Dieselbiler kan få problemer med at starte i kulden, fordi kondensvand i tanken fryser til is - og der udfældes store mængder voks fra brændstoffet.

Med en rekordhøj benzinpris på 13 kroner er det ikke sjovt at være bilejer for tiden. Arkivfoto: Per Kolind  Arkivfoto.

Med en rekordhøj benzinpris på 13 kroner er det ikke sjovt at være bilejer for tiden. Arkivfoto: Per Kolind Arkivfoto.

Når temperaturen sniger sig ned under 20 graders frost, så begynder bilerne at få startproblemer fra en kant af. Hos Dansk Autohjælp i Vojens siger stationsleder Ellen Mathiesen til DR Nyheder, at de aldrig har oplevet noget lignende med omkring tre gange så mange assistancer som normalt. Det er mest døde batterier, der er problemet, men Ellen Matheisen opfordrer dieselbilister til at lade være med at sjattanke - kondensvandet i tanken kan fryse og stoppe brændstoffilteret og -slanger, men bare man holder tanken nogenlunde fuld, så skulle der ikke være noget problem, så længe temperaturen ikke dykker meget under 20 graders frost. Frostsikring af diesel Diesel, der sælges i Danmark, er typisk sikret til -24 grader, hvilket i praksis vil sige, at nogen bilister vil få problemer med at starte lige under de 20 graders frost. Når temperaturen kommer ned på de kuldegrader, som dieselen er frostsikret til, sker der det, at der udskilles så store mængder voks fra olien, at brændstoffiltret stopper til. Testen foregår med et "standardfilter", så afhængig af den enkelte bils brændstoffilter kan temperaturen variere lidt i forhold til det, der står på tankstanderen. Norske vinterråd til diesel Fra det norske lyder yderligere et par gode råd til dieselbilister: Skift brændstoffilteret om efteråret, også selv om serviceintervallet ikke er overskredet. Få kontrolleret gløderørene ved samme lejlighed. Hvis det er meget koldt, så lad bilen forvarme to-tre gange, inden du starter den. Og skal du nordpå i vinterferien, så lad være med at tanke bilen fuld hjemmefra i håb om, at du kan komme hjem igen på den samme tank. Den diesel, der sælges længere nordpå, er tilpasset de koldere temperaturerer lokalt. Så fyld tanken et stykke oppe i Norge eller Sverige; også selv om det er lidt dyrere.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.