Fyringer, færre busruter og højere priser i vente

Færre afgange og ruter, fyringer hos vognmændene og højere billetpriser bliver de uundgåelige konsekvenser i Nordjylland, hvis regeringen som skitseret i finanslovforslaget skærer et særligt tilskud til kollektiv trafik på 311 millioner kroner væk.

Orla Hav, amtsborgmester (S) og formand for Nordjyllands Trafikselskab, NT, vurderer, at landsdelen bliver særligt hårdt ramt af planen. Traditionelt modtager NT 10 procent af tilskuddet, altså omkring 30 millioner kroner. Og det gør ondt at miste et sådant beløb i et budget på cirka 300 millioner kroner, der netop allerede er blevet kraftigt beskåret. - Det er noget skidt. Vi har lige sparet for 30 millioner kroner for at følge statens og vores egne sparekrav. Så det her vil få voldsomme konsekvenser. Jeg troede allerede, vi var tæt på smertegrænsen, lyder det fra Orla Hav. Konsekvenserne vil ikke alene ramme dem, der benytter den kollektive trafik. De vil også ramme dem, der lever af den. - Ruterne må jo udtyndes yderligere, og det vil betyde, at vognmændene må fyre chauffører. Den anden skrue, vi kan skrue på, er priserne. Det betyder, at passagererne får dårligere og mindre service til en dyrere pris, konstaterer Orla Hav. Som begrundelse for at fjerne tilskuddet, der er målrettet takstnedsættelser, angiver regeringen i finanslovforslaget, at tilskuddet, der blev indført i 1997, ikke har haft den forventede effekt på den kollektive trafiks konkurrenceevne. Det argument møder ikke megen forståelse hos formanden for Nordjyllands Trafikselskab. - Tilskuddet har jo fungeret sådan, at vi har fået et rimeligt fintmasket net, siger Orla Hav til NORDJYSKE Stiftstidende og forklarer, at fjernelsen af tilskuddet rammer ekstra hårdt i et område som Nordjylland: - I HT (Hovedstadens Trafikselskab i København, red.) kan man gå fra seks afgange i timen til fire eller fem i timen. I Nordjylland bliver vi nødt til at gå fra en afgang i timen til en afgang hver anden eller fjerde time. Det bliver barskt.