EMNER

Gå altid tilbage til en fuser

Hvis du vil have pengene tilbage for den defekte raket, så skal du have den med ind i forretningen

NORDJYLLAND: Forventningens glæde lyser ud af fars øjne, da han med cigaren i hånden går hen til den store raket. Han sætter cigaren til lunten og træder nogle skridt tilbage. Men der sker ikke noget. 300 kroner går ikke op i røg. Far er ikke bare vred. Far er skuffet. De fleste har prøvet det, men hvad gør far, hvis den dyre raket ikke virker? De største forhandlere anbefaler, at man kommer tilbage til forretningen med den defekte raket. Men man må jo ikke gå tilbage til en fuser. - Så kan man jo gå tilbage og hente den næste formiddag, for vi vil selvfølgelig ikke opfordre til, at man straks henter fuseren med et glas champagne i hånden, siger Michael Sørensen, der er indkøbschef i Coop Danmark, som forhandler fyrværkeri i Kvickly, Kvickly Extra og Super Brugsen. Hvis man ikke kan finde raketten, kan man så ikke nøjes med at komme hen til butikken og sige, at den var en fuser? - Hvis man ikke kan finde den, så er det nok, fordi den virkede, griner Michael Sørensen og fortsætter: - Men vi har en meget klar politik i Coop Danmark. Hvis tingene ikke virker, så får man dem byttet eller pengene tilbage. Der er nok ikke så mange, som er interesserede i at få fyrværkeriet byttet, siger Michael Sørensen. I Silvan er henstillingen til forbrugerne den samme: Kom tilbage med det defekte fyrværkeri, og du får pengene tilbage, fortæller Michael Christiansen, der er indkøbsdirektør i Silvan-kæden. Han er dog ikke bekendt med, at Silvan har været udsat for problemstillingen. - Generelt virker vores ting, men i de store pakker med heksehyl er der måske 10 procent, der ikke virker, men det regner kunderne med. I princippet kan man dog få penge tilbage for det, der ikke virker. Men hvis man har købt seks raketter til 99 øre stykket, så vil de fleste nok tøve med at komme med den ene, der ikke virkede. Det vil være mere oplagt at få pengene retur, hvis man har købt et fyrværkeribatteri til 300 kroner, siger Michael Christiansen. Han understreger imidlertid, at der gælder de samme regler for fyrværkeri som for alle andre varer. Man skal medbringe sin kvittering og det defekte produkt. - Hvis raketten ikke virker, så må man gå tilbage og hente den et par timer senere eller næste dag. Man skal jo rydde op alligevel, siger Michael Christiansen. Netop oprydningen kan godt blive omfattende i år. Carsten Nielsen, der er formand for Foreningen af Fyrværkeri-Fabrikanter og Grossister, regner med, at der bliver solgt for 250 millioner kroner fyrværkeri til butikkerne, og at en gennemsnitsforbruger køber fyrværkeri for 500 kroner. Både Coop Danmark og Silvan oplever da også stor interesse for fyrværkeriet, men de er ikke interesseret i at afsløre for konkurrenterne, hvor meget de sælger. - Vi forventer at sælge mere end sidste år, og der er en tendens til, at folk køber større ting af en bedre kvalitet. Derfor regner vi ikke med, at der er mange fusere blandt vores raketter. Vi arbejder meget med at kvalitetsteste dem, siger Michael Sørensen fra Coop Danmark.