Gamle Gaihedes smil vil fremover stråle endnu mere

Fem malerier får betalt en konservering

Dorthe Rosenfeldt Sieben ved stemmeslugeren "Gammel leende Mand". Foto: Bent Bach
Kunst 26. september 2011 19:40

Smilet i Michael Anchers maleri i Lars Gaihede 'Gammel leende mand' vil fremover stråle endnu stærkere, når det står nyrenset efter den konservering, som det netop har vundet i konkurrencen Forvandlingens Kunst på Skagens Museum. Michael Anchers maleri "Gammel leende mand" blev den klare stemmesluger i konkurrencen Forvandlingens Kunst, sponsoreret af SKAGEN Fondene, der har løbet på Skagens Museum siden åbningen af udstillingen Skagen GULD - Værker i privateje. Mere end 9000 besøgende har været forbi stemmeboksen og af dem har hele 10 % peget på motivet af den leende Lars Gaihede, som det af de 214 udstillede værker, der fortjente en konservering. Foruden Gammel leende mand (1881), malet af Michael Ancher, har følgende fire malerier vundet en konservering: 2. Sommerdag på Skagen Strand med figurer (1907), Laurits Tuxen. 3. Tosse Elsie har plukket tyttebær (1907?), Michael Ancher. 4. Interiør med datteren Helga ved sytøjet (1905?), Anna Ancher. 5. Børn sætter sejl (1911), Einar Hein. Som en gammel veteranbil At tiden - og i dette tilfælde mere end 100 år - sætter sig præg på et kunstmaleri, er der ingen tvivl om. - Tiden sætter altid sit præg på et værk. Især et maleri, der har hængt i et privat hjem uden de samme optimale klimaforhold, som man har på et kunstmuseum, forklarer museumsinspektør Dorthe Rosenfeldt Sieben, der er ansvarlig for udstillingen Skagen GULD - Værker i privateje. - Ligesom en gammel veteranbil, skal et maleri også passes, plejes og smøres og pudses, hvis man vil have, at det skal kunne holde i længden. Det er sådan, man kan betragte en konservering, som i nogle tilfælde vil være afgørende for, at vi også kan nyde billedet de næste 100 år, forklarer museumsinspektøren. Og man skal ikke lade sig narre af, at småskavankerne ikke umiddelbart kan ses med det blotte øje. Der er nok at gøre for at top-tune de fem vinder-værker. - Reparationer, der ikke er synlige for øjet er ofte de vigtigste for bevaringen af værket. Men vi er da ligesom vores besøgende rigtig spændte på at se, hvor tydelig forandringen vil være, på det enkelte maleri. Man behøver dog ikke lup for at se den revne, der fx er i stemmeslugeren "Gammel Leende Mand", eller se, at himlen har fået et brunligt skær med tiden på Tuxens "Sommerdag på Skagen Strand". Se konservator over skulderen Når konservatorerne har lavet en vurdering af, hvad malerierne har brug for, hvordan de bedst sikres for fremtiden, så vil de i uge 40 og 41 reparere revner og krakeleringer, retouchere, rense og meget mere i museets store sal. For de ekstra interesserede, vil der være mulighed for at stille spørgsmål til konservatorerne hver dag kl. 11:30-12. Kl. 15 hver af de to onsdage i konserveringsperioden vil Dorthe Rosenfeldt Sieben desuden fortælle yderligere om bevaring af malerier, mens man vil kunne se konservatorerne arbejde. Udstillingen er indtil videre blevet set af omkring 85.000 besøgende. I efterårsferien vil man kunne se de fem nykonserverede værker i udstillingen, som fortsætter til og med 30. oktober.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...