GAMLELEGE

[ To mand frem for en enke er en ekstra sjov fangeleg fra gamle dage. Deltagere: Et ulige antal. Redskaber: En kæmpe græsplæne Sådan gør man: Man stiller sig op to og to i en række bag hinanden. Forrest står en deltager alene, som er "enken". Denne råber "To mand frem for en enke - løb" De to bageste i rækken løber til hver sin side op foran "enken". Det gælder nu om for de to at blive genforenet inden "enken" fanger en af dem. Bliver de forenet stiller de sig forrest i rækken, og den samme er enke. Bliver den ene fanget er den tiloversblevne "enke", og legen fortsætter. [ Sild i tønde er en rigtig hemmelig leg Deltagere: Mange. Redskaber: Man skal bare bruge et stort område med mange skjulesteder - f.eksempel et hus eller en legeplads Sild i tønde er en omvendt gemmeleg: Der er én, der skal gemme sig, og alle de andre skal finde. Hvis man finder den, der har gemt sig, skal man gemme sig på det samme sted. Det betyder altså, at den første, der skal gemme sig, bliver nødt til at finde et ret stort gemmested. Det er en fidus at være lidt hemmelig i denne leg - hvis man finder den, der har gemt sig, skal man selvfølgelig ikke afsløre det for de andre, og man må derfor være lidt snu, når man selv skal gemme sig på stedet. Legen slutter, når alle er gemt på ét sted. [ At hinke Antal: begrænset, da der ellers bliver for megen inaktivitet. Redskaber: Kridt eller lignende til optegning af en hinkerude. Hinkesten, natursten eller plast- eller glassten. Evt. hoppestav som hjælperedskab til at holde balancen. [ At hinke ruder Der tegnes et mønster på jorden med ni felter eller ruder. Man begynder med at hinke, dvs. skubbe stenen foran sig med foden (og kun på et ben) fra 1 til 2 til 3 osv. op til 9. Derefter kures stenen fra 1 til 3 osv. Ofte begynder man i rude 1 på to ben og derfra hinkes på et ben. Turen skifter, hvis man kurer stenen i forkert rude, stenen ryger forbi ruden, lægger sig på stregen, eller man selv træder på en streg. Man kan aftale "helle" eller hvile i f.eks femte rude eller man kan aftale, at man må lave "med hop" - dvs. små mellemhop op til stenen fra rude til rude. Man kan udsmykke niende rude på forskellig vis, hvor man inddeler ruden i forskellige zoner og giver dem navne: sål, måne, helvede osv. Før i tiden skrev man lykke, ulykke, land, vand og lignende, som skulle angive noget om personens fremtid. Den kunne man så selv afgøre ved at få stenen ind i afgrænsningerne! [ At hinke Paradis Begrænset antal, da der ellers bliver for megen inaktivitet. Redskaber: Kridt eller lignende til optegning af Paradiset. Hinkesten, natur-, plast- eller glassten. Evt. hoppestav som hjælperedskab til at holde balancen. Det højeste nummer er paradiset, mens de to cirkler angiver Himmerige og helvede. Helvede må ikke være større end man kan få en fod på hver side, himmerige er blot halvt så stor. Første deltager stiller sig ved en linje et stykke fra Paradiset og skubber/kurer stenen ind i 1. rum, hvorefter man skubber/kurer/hinker stenen videre. Man er færdig, hvis man skubber forkert, stenen lander på en streg eller man hinker stenen ud over linjerne. Ligger stenen på helvedestregen, må man begynde forfra - næste gang man har tur. Ligger den i Helvede: 3 tilbage. Hvis den derimod er i Himmerige eller er på himmerigsstregen, må man gå 3 eller 1 frem. Mens man hinker er armene korslagt eller hviler på hofterne. [ Alle-er-den-tik Kegler markerer legeområdet. Alle er fanger, og alle er den, der skal undgå at blive fanget. Det vil sige at, alle fanger alle - og det gælder om at være den sidste frie person. Deltagerne står spredt ud i området, og aktiviteten går i gang. Hvis en af de øvrige deltagere tikker 'én' ved at røre vedkommende med hånden, er han blevet taget og må stå stille. Men man kan fortsat tage de øvrige deltagere, der kommer løbende, hvis de er indenfor rækkevidde (man står altså fastfrosset med begge ben på jorden). Hvis de to deltagere rører hinanden på samme tidspunkt, sker der intet, men de råber "Neutral!" og fanger videre. For at undgå "lusk og snyd" kan man vedtage, at de frie folk hele tiden skal være i bevægelse. Variation: De fangne må bevæge sig rundt på alle fire fange videre. [ Sparke til dåse Materialer: Noget der kan bruges som dåse – kegle, bold eller lignende. Der udpeges en dåsevagt blandt deltagerne. Der anbringes en dåse på et bestemt sted. Dåsevagten skal tælle til "100" med lukkede øjne, mens alle andre deltagere gemmer sig. Når dåsevagten er færdig med at tælle, skal han forsøge at finde de andre deltagere. Når han får øje på en deltager, skal han rende hen til dåsen og råbe "Karl Børge i dåsen". Karl Børge skal så komme frem af sit skjul. Deltagerne skal forsøge at løbe hen til dåsen og sparke den væk, inden dåsevagten når at putte dem i dåsen. Hvis en deltager har held til at sparke dåsen væk, stopper legen, og dåsevagten er den igen. Hvis dåsevagten finder alle deltagerne, er det den først fundne, der bliver fanger. [ Ulven kommer Materialer: Et stykke kridt til at tegne ringe på asfalten med, sjippetov(e) eller hula-hopring(e) En deltager skal være ulv. Ulven skal sidde i hula-hopringen, mens de andre deltagere løber rundt tæt på ulven. Pludselig råber lederen: "Ulven kommer", og ulven skal nu springe op og forsøge at fange en, som så bliver den nye ulv. Fanges der ikke nogen, kan man starte forfra med samme ulv, eller vælge en ny. Legen slutter, når alle har været ulv, eller legen ikke er sjov længere. Variationer: Man kan prøve at have flere ulve samtidigt, måske i hver sin ring. [ Kispus Bruges ofte som opvarmning. Deltagerne stiller op i en rundkreds med en enkelt person i midten som fanger. Idéen er at en deltager bytter plads med en anden ved at give et signal som blink, armbevægelser eller lignende som en anden opdager og spejler. Når det sker, prøver de at bytte plads uden at blive rørt af fangeren. Har fangeren heldet med sig, skifter hun plads med den rørte. [ Avisbank kan laves inden for en halv håndboldbane. En person skal - med en sammenrullet avis i hånden - forsøge at ramme så mange som muligt oven på hovedet med avisen i løbet af et halvt minut. Samtidig kastes en blød bold mellem de øvrige deltagere. Den person der holder bolden, må ikke angribes. Og så må der ikke slås hårdt. [ Føde en bjørn-legen får både børn og voksne til at grine. En person lægger sig straks på ryggen hvorefter en anden lægger sig på maven på tværs af den første person. Herefter lægger en tredje person sig over de to andre parallelt med den første, blot med hovedet ved den nederste fødder. Nu skal den mellemste person forsøge at klemme sig ud mellem de to andre og dermed lade sig føde.[ Flere lege på nettet:www.legepatruljen.dk, og i Sundhedsstyrelsens idékatalog "Leg og lær" med inden- og udendørs lege.