Gammel kærlighed ruster

Forleden fortalte vi, hvordan rustbeskyttelse er vital for bilernes modstandsdygtighed over for den danske vinter. Men Søren Hede fra Pava har gjort os opmærksom på, at gamle biler skal have en særlig behandling, når det gælder rustbeskyttelse. Søren Hede ejer selv flere ældre Jaguarer, blandt andet en XK 120 Roadster fra 1951 og en XK 150 S Roadster fra 1957. Og fortæller, at det er vigtigt, at man fjerner gammel ophærdet rustbeskyttelse helt, inden man rustbeskytter veteranbiler. - Alle biler, gamle som nye, er blevet behandlet med materialer, der på sigt vil ophærde, og disse produkter revner ofte med tiden. Det problem ser man ikke i almindelige biler, da biler som oftest skrottes efter en 10-15 år. Men for veteranbiler er ophærdningen på grund af bilernes længere levetid et problem, hvor revner i ophærdningen giver risiko for rustangreb i kanter og samlinger, forklarer han. Derefter er det optimalt, hvis områderne behandles med en lys, tynd olie, der ikke ophærder.