Gammel pontonbro stadig i brug

Christian IX’s Bro står nyrestaureret og bruges hver dag - i Sydamerika

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Pontonbroen, som forlængst er indtrådt i veteranalderen, ligger i yderst farverige omgivelser. Privatfoto

AALBORG/CURACAO:Kong Christian IX har skiftet køn og bopæl. Den gamle pontonbro, som flød mellem Nørresundby og Aalborg for årtier siden, hedder nu Queen Emma Bridge. Og den har rykket ponton’erne op og lagt til land i hovedstaden Willemstad på Curacao, en af de Hollandske Antiller. Øen ligger ud for Venezuelas kyst, hvor vandet og vejret vel nok må siges at være varmere, end Limfjorden er. Der var engang... Før i tiden var broen et uundværligt supplement til færgen, der forbandt Nørresundby og Aalborg. Cirka 1500 personer i døgnet brugte broen, fra den blev indviet i 1865 og frem til punktummet i 1933, da den nye Limfjordsbro stod færdig. På den tid kunne man etablere en pontonbro for 458.000 kroner - svarende til cirka 25 millioner kroner i dag. Et varmt otium Den 580 meter lange og syv meter brede pontonbro skvulper i dag i det Caribiske Hav omgivet af pastelfarvede bygninger. Her blev broen monteret lige efter importen i 30’erne. Kun 16 af de 52 pontoner kom til øen, resten endte i Kiel. Derfor er de sidste pontoner ikke originale. Det var Alex Snedker fra Brønderslev, der på en rejse til øen var indlogeret lige ved broen, og han har sendt os en række billeder af den gamle bro. Den har været under restaurering i knap et år, men fremstår nu lige så flot, som da den var nybygget. Og præcis som da den blev bygget i det 19. århundrede, så kører der ikke biler på broen. Tung eksportvare Grunden til, at pontonbroen i dag findes på den anden side af Jorden er ganske enkel: Broen skulle bare sælges, for da tiden og trafikmængden løb fra den gamle flyder, så blev den nye Limfjordforbindelse bygget. På dækkes af et stort fragtskib sejlede broen paradoksalt nok til Sydamerika. Helt frem til midten af 1970’erne hang der et skilt på broen, som påbød fodgængere at gå i højre side samt at svage sjæle skulle passe på søsyge. Da broen blev sat op på Curacao kostede en passage fem cent, hvis man havde sko på, 2 cent, hvis man brugte sandaler - og var man barfodet, var det gratis.