Gebyrer og provisioner skæpper godt i bankernes kasse

Gebyrer 9. marts 2007 05:00

NORDJYLLAND: Hver gang din bank tjener en krone på dig, så kommer 33 øre fra gebyrer eller penge, som banken tjener på at sælge andres produkter til dig. En gennemgang af en stribe nordjyske banker og sparekassers 2006-regnskaber viser, at gebyrer og provision bidrager med godt 30 procent af de samlede netto rente- og gebyrindtægter. Størst bidrag giver indtægterne fra gebyrer og provision hos Sparekassen Himmerland. Her udgør de 36,2 procent. - Vores gebyrsatser er ikke højere end andres. Vi laver bare flere forretninger. Sådan forklarer direktør Svend Jørgensen fra Sparekassen Himmerland, at pengeinstituttet har landsdelens højeste andel af gebyrindtægter i forhold til de samlede rente- og gebyrindtægter. - For eksempel udgør provision på garantier 37 millioner kroner af de 110 millioner kroner, vi har tjent på gebyrer og provisioner, og det er en ret stor andel. - Vi udsteder blandt andet mange garantier til håndværkere og formidler værdipapirer, og det er alt sammen noget, som kræver rådgivning, og som indebærer en risiko for os. Derfor er det også noget, som vi har en indtægt på, siger Svend Jørgensen. Kritik af provisioner Økonom i Forbrugerrådet Lotte Aakjær Jensen ser med kritiske øjne på de provisioner, bankerne får for at formidle produkter. - Der er ingen penge i at formidle salg af den rene vare, eksempelvis aktier i Danisco. Derfor skruer man komplekse produkter sammen, som man kan lægge omkostninger på. Og netop derfor er eksempelvis salg af investeringsbeviser og andre komplekse produkter blevet en ren pengemaskine for bankerne, som jo får provision for at sælge disse produkter, siger Lotte Aakjær Jensen, der mener, at problemet kun bliver større af, at mange mennesker i dag bruger banken som eneste indgang til det finansielle marked. Penge for papirarbejde I Spar Nord Bank afviser administrerende direktør Lasse Nyby kritikken. Af bankens gebyr- og provisionsindtægter på 470 millioner kroner kommer de 290 millioner fra værdipapirer og kapitalforvaltning. - Når vi modtager provision, har vi jo også alt papirarbejdet. Og så står hele vores distributionsapparat med omkring 80 filialer til rådighed for udbyderne, der jo ikke selv er fysisk til stede, siger Lasse Nyby, der mener, at Forbrugerrådet med sin kritik af formidlingsprovisioner går de store bankers ærinde. - Et samarbejde mellem os og forskellige produktudbydere giver jo et alternativ til de helt store banker, fordi der er produkter, vi ikke selv kan løfte. Og så skal man være glad for, at der er så mange banker, fordi det giver en større produktbredde. Alternativt var alle nødt til at gå i Danske Bank eller Nordea, som selv kan løfte alle produkter, siger Lasse Nyby.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...