Gebyrjungle i lufthavnen

SAS kræver langt mere i gebyr end konkurrenten. Forbrugerne kan komme til at hænge på differencen.

Der er stor forskel på, hvad de to luftselskaber, der flyver fra Aalborg Lufthavn, tager sig betalt for at sælge en papirbillet til indenrigsflyvninger. SAS lægger gebyrer på i alt 250 kroner oven i billettens pris, mens konkurrenten Cimber Air nøjes med at kræve en hundredelap for ulejligheden. Hvad skal to minutters arbejde og en lap papir med nummeret på et flysæde koste? SAS mener, at 250 kroner er en rimelig pris. Det er nemlig beløbet, som flyselskabet kræver i gebyr, når de en papirbillet ved skrankerne i lufthavnen. Regnestykket lyder på 150 kroner i servicegebyr og 100 kroner for papirbilletten. - Servicegebyret tager vi, fordi det er noget, vi er blevet pålagt i en højesteretsdom. Vi må simpelthen ikke sælge billetter til netto-priser, fordi det vil være vil være skævvridende i forhold til rejsebureauerne, siger SAS's stationschef i Aalborg, Søren Svendsen. - Og så koster det jo noget, at udstede en papirbillet. Derfor tager vi 100 kroner for det. Forbrugerne betaler Cimber Air har ikke noget salgssted i lufthavnen, men man kan bestille biletter direkte hos selskabets hovedkontor i Sønderborg. Det koster 100 kroner i gebyrer. - De fleste af vore kunder bestiller billetterne her. Hvis de køber dem i lufthavnen, er de underlagt SAS's gebyrer, og dem har vi ikke noget med at gøre. Hvert selskab fastsætter dem selv. Derfor må forbrugerne betale det høje SAS gebyr, når de køber billetter til Cimber Air's flyvninger fra Aalborg. SAS står nemlig for billetsalget. Forbrugerrådet kritisk Det mener chefkonsulent fra Forbrugerrådet, Benedicte Federspiel, er helt urimeligt. - For det første, så skal det være omkostningsbestemt, hvis man tager noget som helst i gebyr. Det virker absolut ikke omkostningsbestemt i det her tilfælde, siger hun. - Og når Cimber Air af økonomiske grunde vælger ikke at have en mand til at sælge i lufthavnen, så er det da ikke forbrugerne, der skal betale for den service. Når SAS sælger billetterne, så er det en tjeneste, de gør for Cimber Air - ikke for mig som forbruger. Derfor synes jeg ikke, at regningen bør havne hos forbrugerne.