Genopretning - nu

KOLLEKTIV TRAFIK: De ti år fra 2001 til 2011 vil ikke blive husket som gode år for den offentlige transport. Både Lars Løkke Rasmussen og hans forgænger Anders Fogh forsømte at udbygge den kollektive trafik tilstrækkeligt og samtidig lod de billetpriserne løbe løbsk. 10 års forsømmelse sætter sine spor og derfor er jeg også glad for, at regeringen nu afsætter 1 milliard kroner til at sikre bedre og billigere trafik. Årligt. Tog- og bustransport er en central del af mange danskeres hverdag. Det er det både i København, hvor bølgerne har gået højt på grund af udsigterne til en trængselsring, men det er det i lige så høj grad i Nordjylland, hvor unge skal transporteres hen til deres uddannelsesinstitution, hvor almindelige mennesker skal køres hen til deres arbejdsplads og hvor pensionister skal have mulighed for at kunne tage bussen, når de skal handle ind. De mange mennesker, der er afhængige af den kollektive trafik fortjener en tip top service og skal vi have lokket flere bilister over i den kollektive trafik, så kræver det også, at busserne og togene bliver et reelt alternativ til Toyotaen i garagen. Opskriften på det er at sikre, at man kan komme fra A til B til tiden og til en rimelig pris. Under VKO blev brugerne af den kollektive trafik svigtet, ikke mindst i form af gentagne prisstigninger. Nu afsætter regeringen 1 milliard kroner årligt, så vi kan får den kollektive trafik tilbage på sporet. Pengene finder vi ved at sætte proppen i et skattehul for leasede biler og demonstrationsbiler. Halvdelen af pengene skal bruges til at sikre lavere takster, mens den anden halvdel skal bruges til at udbygge den kollektive trafik, så passagererne eksempelvis ikke skal spejde langt efter et tomt sæde. Regeringens investering markerer et sporskifte i synet på den kollektive transport. Vi vil ikke se passivt til, mens togafgangene bliver færre og færre og billetpriserne højere og højere.