Gislumvej er ingen motorvej

Byens borgere er godt trætte af, at kommunen ikke vil ofre penge på trafiksikring i Gislum

GISLUM:Bilister med tung speederfod og busstoppesteder langt uden for byen tilfører livet mere spænding, end beboerne i Gislum bryder sig om. Med borgerforeningen i spidsen protesterer de imod, at kommunen har valgt at bruge 600.000 kroner på trafiksikkerhed i Aars fremfor i Gislum. Det har længe været et ønske at få en buslomme inde i byen og skiltning, så bilisterne ikke ustraffet kan ræse gennem byen med 80 kilometer i timen. På begge sider af Gislum er der nemlig på grund af oversigtsforholdene dobbeltoptrukne linier. Derfor stopper linie 52 både på den ene og den anden side af Gislum et par hundrede meter fra byen. - Det er direkte farligt, hvis man står af bussen en vinteraften, og skal gå ind til Gislum i sne og slud, fastslår Erik Pind, beboer i Gislum. Dagplejemor Tove Andersen er heller ikke glad. Hun benytter bussen, når hun skal til Aars med børnene eller i legestue i Østrup. - Vi fylder en meter på vejen, og det kan vi ikke lave om på. Men det er farligt, når bilisterne kommer med 110 i timen som om, det var en motorvej. Henrik Dalsgaard, der er driftsplanlægger ved Nordjyllands Trafikselskab, NT, påpeger, at selskabet ikke kan bede sine chauffører om at gøre noget ulovligt. - Men hvis Aars Kommune vil bruge penge på at etablere en buslomme i Gislum, er der ikke noget, der hindrer, at bussen stopper der, forsikrer han. Henrik Dalsgaard understreger, at afstanden fra stoppestederne udenfor byen efter NT's vurdering ikke er længere, end at de fleste vil kunne tilbagelægge strækningen. Det er Erik Pind ikke enig i. - Der er flere ældre i området. For dem er det ikke ligegyldigt, at bussen skal stoppe flere hundrede meter udenfor byen. Det er jo ikke alle, der er lige godt gående. Kommunens seneste trafikmålinger på Gislumvej blev foretaget i 1996. I Gislum viser de, at døgnets 1880 biler i snit kører 76 kilometer i timen. 24 procent kører mere end 80 kilometer i timen, og ni procent mere end 90 kilometer i timen. Længere inde mod Aars er både tempo og antal biler endnu højere. - Formentlig er trafikken steget yderligere på vejen siden 1996, vurderer kommuneingeniør Bent Skovkær. Formanden for teknisk udvalg, Bjarne Jensen (UP) er klar over problematikken, men står fast på, at beslutningen om at bruge 600.000 kroner på trafiksikkerhed i Aars er udtryk for en konkret vurdering af, hvor problemerne er størst, og hvor kommunen får mest for pengene. - Buslommen i Gislum er et punkt, vi er meget opmærksomme på, men vi har trafikønsker for 40-45 millioner kroner, så det er en benhård prioritering, fastslår han.