Giv børnene plads

Børn skal have bedre mulighed for at lege, som de selv gerne vil, ellers gør legen ikke godt, fastholder forskere

Forskning 21. september 2004 06:00

KØBENHAVN: Børn skal have lov at bestemme mere over deres egen leg. De ved bedst selv, hvad god leg er, og hvad der er godt for dem. Også på lang sigt. Så voksne bør lade dem være mere i fred. Sådan lyder dommen over børnenes barndom fra den håndfuld forskere, der herhjemme har forsket mest i børns leg. - De voksne blander sig for meget i legen. De mener det godt. De ved godt, leg er vigtig for børnenes udvikling, og derfor vil de så gerne have, at børnene leger de rigtige lege. Men det kan børnene bedst selv finde ud af, siger professor Jan Kampmann, Roskilde Universitetscenter. Gennem sine mange år som forsker i små børns leg, har han observeret, at både forældre og pædagoger ofte ser det som fjollet, når børnene tumler vildt, eller fniser uhæmmet i en leg, de voksne ikke kan fatte. - Vi er færd med dele børnene op i to. Nogle opdrager sig selv til at blive små politikere, der formulerer, hvad de laver, så de voksne synes, det er fornuftigt og giver dem lov til at fortsætte. Men dem, der ikke lige kan sætte ord på, de bliver bedt om at lave noget mere fornuftigt. Og så ryger hele legens formål, advarer Jan Kampmann. For at legen skal gøre godt for børnene, skal den ikke have et formål andet end at være en god leg for dem, der er med i den, fastholder også Carsten Jessen, lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet. - Det vigtigste er ikke, hvad vi leger med, men det at lege. Den viser os nemlig, at der er andet i verden end at blive mødt med krav, vi skal leve op til, siger Carsten Jessen. - Voksne kender jo godt tilstanden fra den gode festmiddag, hvor man griner og pjatter sammen. Bagefter er man i en rigtig god psykisk tilstand. Som man ikke kan undvære at være i engang i mellem, forklarer Carsten Jessen. Hans kollega samme sted, Stig Broström, uddyber: - Vi leger først og fremmest for at have det sjovt. Og så er det en sidegevinst, at legen udvikler alle vores sanser, siger Stig Broström, lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Ifølge hjerneforsker Kjeld Fredens har legen endnu et formål. Han sammenligner legen med søvnen og dens drømme. - Børnene får mange indtryk, som de bruger legen til at fordøje og få orden på, lidt ligesom vi gør med drømmene, forklarer han. Legetøj Uanset hvilket formål, forskerne anser for vigtigst, er de enige om, at legen kræver noget for at blive god og give skub til børnenes udvikling. Legen kræver legetøj, den kræver redskaber. Især i dag, hvor børnene ikke får viden og ideer fra børn, der er ældre end dem selv. De er kun er sammen med jævnaldrende i skole og institution det meste af dagen. Et af redskaberne er computeren, som mange forældre ikke ser som et apparat, der dur til leg. - Computerspil er leg, fastslår Carsten Jessen, der i snart ti år primært har forsket i børns leg ved computeren. Børnene sidder i grupper ved skærmen og spiller sammen. De er væk i legen, i spillet, som ikke har andet formål end netop legens formål: At have det sjovt. - Det er et problem, at børnene ikke bevæger sig, men det gør ikke computerspil til dårlig leg, fastholder Carsten Jessen. Derimod kræver det af forældrene, at de tænker på at få børnene til også at lege lege, hvor de bevæger sig. At børnene skal lege mere selv betyder ikke, at forældrene ikke skal blande sig, påpeger også Stig Broström, der lige nu forsker i børns leg omkring skolestart. - De voksne skal sørge for næring til den gode leg. For eksempel ved at højtlæse gode bøger, hvis univers de kan lege videre i. Eller ved at tage dem med ned til havnen, så de kan lege videre med den verden, når de kommer hjem, forklarer Stig Broström. De voksne skal også lege sammen med børnene, kræver han. - Voksne har pligt til at gøre børnenes leg endnu mere kreativ, og det gør de også ved at lege med dem. Ikke ved at styre legen, men ved at være sammen med dem. Som bedsteforældre vel ofte gør, siger Stig Broström. Børnene bruger det meste af deres vågne tid i instititutioner, og at børnehaverne nu skal indføre læreplaner for, hvad børnene skal have ud af at gå der, behøver ikke gå ud over legen, mener han. - Men det er klart, at de voksne både i institutionen og derhjemme skal være opmærksomme på at give børnene plads til at lege, siger Stig Broström.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...