- Giv os ansvar og medbestemmelse

Forældre vil bekæmpe besparelser på skolerne - men også være konstruktive, når struktur skal til debat

Anders Kjærgaard
Lars Olsen forventer, at forvaltningen kontakter skolernes bestyrelser, når skolestrukturen kommer til debat, Samarbejde er vejen frem, siger han.foto: bent jakobsen
Skolevæsen 20. september 2006 06:00

NY FREDERIKSHAVN: Politikerne skal have at vide, at besparelser på skolerne ikke er i orden. Og de skal have det at vide i et sprog, som alle forstår. Men hvis missionen mislykkes, skal forældrene ikke læne sig tilbage og være sure. De skal derimod aktivt søge et samarbejde med skoler, embedsmænd og politikere. Sådan lyder budskabet fra Lars Olsen, der er næstformand for Ørnevejens Skoles bestyrelse. Lars Olsen var en af drivkræfterne i arbejdet med visionen ”En skole i verdensklasse”, der byggede på et tæt samarbejde mellem skolebestyrelser i Frederikshavn. - Skoler og lærere er nedslidte, og en god økonomi er særdeles vigtigt. Derfor er det stærkt bekymrende, at der er udmeldt store besparelser på de kommunale budgetter, siger Lars Olsen. Han vil hilse aktioner mod besparelser på skolerne velkommen. - Det er vigtigt, at forældrene sender det signal, at skolerne ikke kan bære flere besparelser, siger han. Han erkender dog, at skolerne næppe kan friholdes, når sparekniven svinges. - Sker det, skal vi forældre forlange at blive inddraget i debatten om skolestruktur. For eksempel kan lukning af skoler komme på tale. Skrækscenariet er, at embedsmænd kommer til at køre showet med udregninger og tabeller. Så kommer 90 procent til at handle om økonomi. Hvis forældrene skulle bestemme, vil 90 procent handle om følelser. Den bedste løsning ligger et sted midt imellem, så samarbejde er vejen frem, siger Lars Olsen. Han vil nødigt give køb på de flotte visioner, der i øvrigt i stort omfang er indarbejdet i Nr Frederikshavns målsætning for folkeskolerne. - Men jeg erkender, at der bør være overensstemmelse mellem mål og midler. Ellers bliver livet som lærer for frustrerende. Efter eventuelle besparelser, kan man ikke bare køre videre som før og tro, at man kan alt. Så må man prioritere, siger Lars Olesen, der giver dette eksempel: - En skole kan for eksempel vælge den målsætning, at man vil i top 100 hvad karakterer angår. Så må man styre efter det og acceptere, at man ikke får et nyt skolekøkken. Hvis ledelse, lærere og forældre er enige om målene, bliver det hele meget lettere. Lars Olsen forventer, at den kommunale administration inddrager skolebestyrelserne, når skolestrukturen kommer til debat.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...