EMNER

Giv togtrafik et løft

I politik skal man være på forkant med udviklingen.

Allerede i 2008 vovede jeg pelsen og foreslog, at Nordjyske Jernbaner kunne klare togdriften i Vendsyssel (se NORDJYSKE 22.12.2008). Da havde Nordjyske Jernbaner netop investeret i ny tog, skinner og signaler, som står i stærk kontrast til DSB's udsultning af togdriften nord for Aarhus. Jeg er helt med på, at den største gene i den forbindelse vil være forbundet med, at alle passagerer skal skifte i Aalborg - men da 88 pct. af alle passagerer i forvejen skifter i Aalborg, vil det formodentlig være til at leve med. Men der er også nogle forudsætninger, der skal være opfyldt. Det er, at der skal være en elektrificering af banen til Aalborg, således at vi får en samlet kortere rejsetid mellem landsdelene. En togtur imellem Aalborg og København må maksimalt tage tre en halv time, afgangstiderne skal passe sammen, og togene skal korrespondere med hinanden. På den måde undgår vi, at problematikken med de ny IC4-tog ikke opstår. De holder jo stille det meste af tiden. Med elektrificering kan vi sige farvel til diesellokomotiverne, for så vil der kun køre ellokomotiver på strækningen. Vendelboer og nordjyder har behov for bedre offentlig transport. Ikke mindst togtrafikken må have et løft. Vi er nødt til at sikre et miljøvenligt alternativ til bilerne, og løsningen kan efter min mening sagtens være en slags nærbane drevet af Nordjyske Jernbaner. I hvert fald er der nu lagt op til debat, jeg håber, at alle brugere af den kollektive trafik i Nordjylland vil give deres besyv med, så vi får den mest optimale togtrafik.