EMNER

Glem nu ikke Nordjylland

Om lidt over to uger, tirsdag 14. juni, kan Storebæltsforbindelsen fejre sin syv års dag. Og hurra for det. Og for den. For ikke nok med, at den i sig selv har formået at knytte Danmark om muligt endnu tættere sammen og har gjort dét at bevæge sig fra den ene ende af landet til den anden lidt mindre besværlig.

Den har også vist sig at være så populær, at den jævnligt kan sætte nye rekorder, hvad angår antallet af krydsende trafikanter. En succes er selvsagt til for at blive fejret. Også fordi tilbagebetalingen af den milliard-investering, der i sin tid har ligget bag Storebæltsforbindelsen, går så stærkt, at det er muligt at sætte taksterne for at gøre brug af forbindelsen ned. Og dén mulighed har regeringen og Socialdemokratiet valgt at gribe ved at give taksterne et ganske pænt skub nedad, så eksempelvis en ganske almindelig personbil slippet med 200 kroner mod nu 250 kroner. I det hele taget bliver de fleste takster sat ned med 20 procent, mens den for lastbiler, busser og særligt store varebiler holder sig på fem procent. Men lidt har også ret i et land, hvor indbyggerne bestemt ikke er forvænt med, at afgifter - og for den sags skyld skatter - bevæger sig dén vej. Her kunne det være fristende at indskyde en lidt spydige bemærkning om det forunderlige sind hos i virkeligheden dybt pragmatiske danskere, der i mindst 150 år har diskuteret for og imod en fast forbindelse over Storebælt. For så - under en hel del protest - at bygge én, der bliver så populær, at den ender med at blive billigere i daglig drift. Set ud fra en snæver nordjyske vinkel er det imidlertid mere end nogensinde på sin plads at gøre opmærksom på, at landsdelen naturligvis ikke skal lide under, at Storebæltsforbindelsen uden tvivl bliver endnu mere populær. Derfor er det på sin plads, at den ansvarlige minister på området, Flemming Hansen (K), får svaret på et flere måneder gammelt spørgsmål fra Frederikshavn med et lokalt ønske om at få genforhandlet prisen på havnekøbet for fire år siden. Det kan ikke være meningen, at Frederikshavn - og i det hele taget Nordjylland - skal stilles dårligere, når det gælder konkurrenceforhold.