GN Store Nord i nye klæder

NetTest-eventyret har kostet den danske koncern mellem 12 og 15 milliarder kroner

Handicappede 14. januar 2003 07:00

KØBENHAVN: Festen er forbi. Nytårsaften kastede ledelsen i GN Store Nord endeligt håndklædet i ringen og solgte smertensbarnet NetTest for 1 krone til industriudvikleren Axcel. Men i realiteten betaler GN Store Nord 500 millioner kroner for at komme af med NetTest, der har udviklet, produceret og markedsført måleinstrumenter til overvågning af tele-, data og fiberoptiske netværk. NetTest var tænkt som GN Store Nords kommende guldfugl, der for eksempel gennem en selvstændigt børsintroduktion skulle have sendt milliarder af friske danske kroner ned i GN Store Nords pengekasse. Men IT-boblen bristede, og aftagerne af NetTests højteknologiske produkter blandt telekommunikationsselskaberne holdt nye ordre tilbage. Derfor ventes GN Store Nord for andet år i træk at kommer ud med et kæmpeunderskud. For 2002 påregnes et underskud på 5,3 milliarder kroner. Muligheder afskåret Det har kostet GN Store Nord dyrt over de sidste to år. Afhængig af hvilken regnebog, man benytter, kan prisen for det samlede NetTest-eventyr opgøres til mellem 12 og 15 milliarder kroner. Og dertil kommer, at pengene muligvis kunne være investeret i mere givtige aktiviteter. Og dermed er hele gevinsten fra salget i sommeren 2000 af Sonofon til norske Telenor på 13 milliarder kroner forduftet. Uden de mange milliarder havde NetTest-eventyret aldrig kunne gennemleves. Alene tilkøbet af franske Photonetics til NetTest kostede 9,1 milliarder kroner. - Vi har set virksomheder som NKT og GN Store Nord score ufatteligt højt på Giga og Sonafon og omsætte gevinsterne i tilkøb, der måske var logiske på købstidspunktet, men som nu er nedskrevet med tilsvarende ufattelige milliardbeløb. Nogle investorer var ikke klogere end dem, lyder kommentaren fra formanden for Dansk Aktionærforening, advokat Ejvind Sandal, når han opsummerer omkring år 2002. Ejvind Sandal er imidlertid også formand for det danske, internationalt arbejde industriinvesteringsselskab Axcel, der nytårsaften købte NetTest. Allerede i år venter Axcels administrerende direktør Christian Frigast, at det nye Nettest vil give overskud. Men i mellemtiden skal NetTest på endnu en hård kur. For et år siden var der 1.500 medarbejdere i virksomheden. I dag er der 700, mens den fortsættende virksomhed vil beskæftige omkring 400 medarbejdere. - Som industrielt investeringsselskab er det én af vore roller at bidrage til omstillingsprocesser i industrivirksomheder. Det vil vi gennemføre i NetTest, hvor kerneaktiviteterne - instrumenter og systemer - vil blive gennemført som en globalt førende virksomhed inden for sine valgte nicher, siger Christian Frigast. Tilbage til rødderne NetTest sørger derfor tilbage til sine rødder som virksomheden Elmi, der blev grundlagt i 1971. Efter GN Store Nords overtagelse var virksomheden med sit testudstyr i en årrække en stærk indtjener i koncernen indtil slutningen af 1990'erne, da den begyndte at satse på udstyr til optiske netværk. Tilbage i GN Store Nord er aktiviteterne i GN Netcom og GN ReSound, der opdeles i fire aktivitetesområder inden for personlig kommunikation: Hovedtelefonsæt til call-centre og kontorer, mobile hovedtelefonsæt, høreapparater og audiologisk målestyr. De har alle i følge ledelsen en række teknologiske fællesnævnere. Men knapt har GN Stopre Nord lanceret sin nye strategi for den mindre koncern, der ventes at få en omsætning på 4,8 milliarder kroner i 2003, før opkøbsrygterne begynder at spredes. Medvirkende hertil er, at GN på forårets generalforsamling vil fjerne den hidtidige stemmeretsbegrænsning på 7,5 procent. Blandt andet har konkurrenten William Demant med Oticon-høreapparaterne udtrykt interesse. - Jeg har godt set, at ReSound er blevet sat i forbindelse med et eventuelt opkøb fra Oticons side. Men det indgår ikke i vore overvejelser. Tværtimod er GN efter salget af Nettest blevet en fokuseret virksomhed inden for personlig kommunikation. Så jeg regner med, at vi skal købe endnu flere virksomheder op, siger administrerende direktør Jørn Kildegaard, GN Store Nord. Hovedsædet til salg I løbet af i år samles GN's produktion på egne og eksterne fabrikker i Kina og Irland for headsets og høreapparaters vedkommende, mens der i Danmark fortsat vil ske produktion af komponenter til høreapparater og audiologisk udstyr. Fabrikker i Holland, USA og Storbritannien lukkes i stedet. Også koncernledelsen rykker sammen skønt der netop er blevet suppleret med de to fagdirekører for produktionsaktiviteterne. Tietgens gamle hovedsæde på Kongens Nytorv med i København, der har været rammen om det oprindelige Store Nordiske Telegraf Selskab, er sat til salg. Den markante bygning er i regnskabet bogført til 8 millioner kroner, men ventes at kunne indbringe en salgspris på mellem 60 og 75 millioner kroner, hvis den rette køber viser sig. Koncernledelsen vil flytte sammen de danske hovedtelefon-aktiviteter i et nyt, endnu ikke oplyst lejemål.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...