Turisme

- God ide at forny turistservice

Fjerritslevs turistforeningsformand er positiv over for at udnytte ressourcerne bedre ved at lukke bureauer.

Ulla Flintholm: Ressourcerne kan udnyttes bedre.

Ulla Flintholm: Ressourcerne kan udnyttes bedre.

Hvis nogen havde forventet et ramaskrig fra Fjerritslev og omegn i anledning af forslaget om at lukke byens turistkontor, kommer de nok til at vente forgæves. - Jeg synes faktisk, det er god ide at forsøge at udnytte ressourcerne bedre end ved at holde et bemandet, afsides liggende kontor åbent hele året, siger formanden for Han Herred Turistforening, Fjerritslev, Ulla Flintholm, i en kommentar til den model for kommunens fremtidige turistservice, politikerne i dag skal diskutere i økonomiudvalget. I den lægges op til at lukke turistbureauerne i kirkecenteret i Fjerritslev og i herregården Bratskov i Brovst, men bevare det mest besøgte kontor i Blokhus. De ansatte skal så indgå i en ny samlet turist-, erhvervs og udviklingsafdeling i Aabybro, som suppleres med lokal turistservice på overnatningsstederne. - Det er jeg positiv over for, bare der også bliver god information og skiltning centralt i Fjerritslev, måske kombineret med en selvbetjeningsstander på Bryggergården eller lignende. Der må og skal være en god information for turisterne i bymidten, især i højsæsonen, fastslår Ulla Flintholm. Hun er også optiker med forretning ud mod byens torv, så hun møder tit lidt forvirrede turister, der er inde i butikken for at spørge om vej. - De kommer ind, fordi de er i tvivl om vejen til Slettestrand eller om hvor turistkontoret er, forklarer hun. - Det ligger jo uden for byens centrum, og et bemandet kontor året rundt er for dyrt i forhold til brugen af det. Ressourcerne kan bruges bedre, blandt andet til markedsføring. De tre turistkontorer i Blokhus, Fjerritslev og Brovst har til nu i år haft henholdsvis 16.774, 3.837 og 1.603 ekspeditioner, langt de fleste i juli og august. Tallene har været stabile i Brovst og Fjerritslev de seneste fire år og lidt faldende i Blokhus. Om forslaget til den nye struktur siger turistchef Finn Hagedorn, at det er naturligt at tage turistservicen op til revision efter fire år med den nye kommune, og at der ud fra et turistfagligt synspunkt er et klart behov for at styrke den digitale indsats over for turisterne. - Det er et område i stærk udvikling, men den service kan ydes lige så godt ude i campingpladsernes og hotellernes receptioner, hvor gæsterne alligevel kommer forbi hver dag, siger han. Han tilføjer, at ingen skal tro, at de ansatte i turistkontorerne sidder og dovner i de stille måneder. - Vores medarbejdere har nok at se til med stabsfunktioner, så snart de ikke ekspederer, forklarer han. - Men det er også min opfattelse, at vi kan opnå en bedre udnyttelse af de givne ressourcer ved at møblere rundt og samle kræfterne, tilføjer Finn Hagedorn. - Og det vil ikke gå ud over servicen. Den vil være den samme, bare på en ny måde. Også et af byrådsmedlemmerne fra lokalområdet, Steen Andersen (UP), der lige nu kæmper for at bevare en anden truet institution i Fjerritslev, tandplejen, tager det afslappet, at turistkontoret formentlig lukker. - Det tror jeg ikke kan ophidse ret mange. Man skal ikke bevare ting, som ikke bliver brugt - sådan skal det heller ikke være.