EMNER

God kurs for detailhandlen

FREDERIKSHAVN: Stille og roligt blæser de positive vinde for handlen i Frederikshavn. Det tydeliggjorde formanden for handels- og virksomhedsforeningen Frederik, direktør Ejvind Nielsen på generalforsamlingen i Møllehuset i aftes. - Vi har stort set ingen tomme butikslokaler, og der er sket en foryngelse af ejerne i butikkerne, og de nye forretningsindehavere melder sig ind i vores forening. Og så oplever vi blandt medlemmerne en større aggressivitet, et gåpåmod og en lyst til at der skal ske noget, en større lyst til at markedsføre sig mere også nu hvor priserne for annoncer er blevet meget lavere i Frederiks nye lokale avis, sagde Ejvind Nielsen, der også glædede sig over, at vi nu endelig kan se at svenskerne er kommet tilbage til vores by bl.a. for at købe spiritus. I en sådan gunstig position er det helt afgørende at foreningen ikke går i stå, men presser sig selv og andre for fortsat udvikling Derfor faldt der da også rosende ord til kommunen for fremsynethed i beslutningerne. - Det er vigtigt, at der politisk er mod til fortsat at gennemføre projekter også selv om det er svært at få pengene til at nå sammen. Og det er helt vitalt, at der vi tænker udvikling frem for at stå stille og dermed begynde en afvikling i stedet. - Det er altid en vanskelig øvelse i svære tider, at turde satse på det, der er med til fortsat at gøre vores by og kommune attraktiv at bo i og besøge. Men det er betydende for os alle, sagde Ejvind Nielsen. Attraktiv by Han refererede til de analyser Nordjyllands Amt har lavet for hvor det både er attraktivt at bo og hvor det erhvervsudviklingsmæssigt også er attraktivt – undersøgelser, der har placeret Frederikshavn på. - Samtidigt har Retail Institut og Scandinavia foretaget analyse af detailsalget i danske byer, og Frederikshavn kom ind på en førsteplads med stigning i salget af tøj, sko og dagligvarer indenfor de seneste år - Vore danske oplandskunder kommer til Frederikshavn fordi vi for dem er attraktiv som handelsby. I den forbindelse er vi faktisk blevet bekræftet i, at vi på dagligvaremarkedet er en af de billigste byer i Danmark, sagde Ejvind Nielsen. Den store tiltrækning på dagligvaremarkedet har naturligvis også en god handelsafsmitning til andre butikker i byen. Og derfor forhandler Frederik med kommunen om overtagelse af gågadeområdet – herunder administration og indtægter og udgifter. - Vi har fået et udspil fra kommunen, men vi har i bestyrelsen meldt tilbage, at vi skal have styrket de udadvendte aktiviteter med markedsføringen først, sagde Ejvind Nielsen. Ved årsskiftet talte Frederik 204 medlemmer, men i løbet af det første to måneder er der kommet en snes flere til. Røffel til frihjulerne - Vi skønner at vi mangler 30 for at have de forretninger og virksomheder med, som naturligt vil være en del af Frederiks bidrag til byens udvikling i fremtiden. Og de skal nok komme med, sagde Ejvind Nielsen, der dog samtidigt gav en røffel til alle dem, der fortsat kører frihjul i forhold til handlens fællesskab. - Der er åbenbart stadig nogen, der synes de kan være bekendt at lade andre tage sig af at udvikle og styrke vores bys image og markedsføring. - Lad mig endnu engang her sige det klart og tydeligt. Det er simpelthen for ringe. Personligt handler jeg ikke i disse forretninger, og jeg gør hvad jeg kan for at fortælle alle og enhver, at de heller ikke skal handle der. Jeg synes det skal kunne mærkes, hos de der ikke medvirker til den fælles indsats, sagde Ejvind Nielsen .