Biler

God plads indendøre

Suzuki Splash imponerer med sin rummelighed i kabinen og glimrende køreegenskaber

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Alt kan ikke være stort i en lille bil - bl. a bagagerummet. Kapaciteten er kun 178 liter.

Småt er godt, lyder en talemåde. Men man kan også omskrive den til "småt kan være godt", hvilket langt hen ad vejen gælder for Suzuki Splash. Fra kofanger til kofanger måler den såmænd kun sine 3,72 meter og den breder sig heller ikke i carporten. Bredden er kun 1,68 m, men hvad den ikke har i bredde og længde, har den til gengæld i højde - her 1,59 m. Og det er netop hemmeligheden bag bilens overraskende gode kabine-rummelighed. For med denne højde - som gør bilen til en slags mikro-MPV - kan man sidde højt og komfortabelt. Så trods den beskedne længde gør højden det muligt at indrette kabinen med fornuftig benplads til to voksne selv i bagsædet. Man må så tage med, at man sidder skulder ved skulder. Den høje siddeposition giver i øvrigt et glimrende udsyn og en nem ind- og udstigning, hvilket man lærer at værdsætte i hverdagen. Adræt og sikker på hjulene Men Splash'en byder ikke blot klassens måske bedste kabine-rummelighed, den opfører sig faktisk lidt mere "voksen", end den er. Lille bil-oplevelsen er nemlig ikke udtalt, hvilket også gør den egnet til f. eks. pendlerbrug på længere stræk. Komforten er god - bl. a. et klædeligt lavt støjniveau og så har den fine køreegenskaber arvet fra den særdeles velkørende storebror Suzuki Swift. Splash er adræt og sikker på hjulene og med en direkte styrerespons. Bilen fås med to forskellige motorer - en fire cylindret 1,2 liters på 94 hk - og som i testbilen en tre cylindret 1,0 liters på 68 hk. I sagens natur skal man ikke forvente sprinteregenskaber af så lille en maskine, men med flittig brug af gearstangen kan man nu føre sig ganske kvikt frem i Slash'en - det er mere sejtræk man mangler, hvilket også et beskedent drejningsmoment på 90 Nm ved hele 4800 omdrejninger vidner om. Men kan den tre cylindrede konstruktion så ikke byde på god brændstoføkonomi? Både ja og nej. Fabrikken opgiver et snit på pæne 20,8 km/l ved blandet kørsel og under testen landede det på 16,8 km/l. Men det var tydeligt, at den lille Splash-motor bliver tørstig, når den kommer på hårdt arbejde ved hastigheder over 100 km/t og den bliver i forhold til sin størrelse nærmest forslugen, når det går med 130 km/t på motorvej. Men derved adskiller den sig såmænd ikke fra andre tre-cylindrede motorer, hvis det kan være en trøst. I hvert fald kan en fornuftig pris på 127.000 kr. for testversionen - især fordi den er flot udstyret med bl. a. aircondition, forsædevarme, el-spejle med varme og tripcomputer - være det. Kun kunne jeg på udstyrslisten savne, at rattet ikke blot var højdeindstilleligt men også regulerbart i længderetningen. Det betyder - især for langbenede - meget for at opnå en god kørestilling. Men det ændrer dog ikke ved, at Suzuki Splash totalt set er en attraktiv mulighed i minibilklassen - rummelig og velkørende som den er.