God tur hjem fra Troja

"Odysseus eventyrlige rejse" Det var ikke bare godt, det var rigtigt, rigtig godt at komme med på Folketeatrets turneudgave af et af verdens ældste eventyr, Odysseen.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

susanne bonde er Hermes, der har en vigtig meddelelse til den rejsende helt.

Det var ikke bare godt, det var rigtigt, rigtig godt at komme med på Folketeatrets turneudgave af et af verdens ældste eventyr, Odysseen - opført som jysk premiere på Thisted Musikteaters gode, velegnede scene onsdag aften. Så morsomt, veloplagt, overdådigt veltænkt fungerede denne musikalske, dramatiske og meget morsomme måde at genskabe den store, trængselsfyldte historie om heltens endeløst lange hjemrejse fra sejren over Troja. Det er jo som sædvanlig i det univers guderne, der gør livet surt for deres tidligere yndling, så han i stedet for at få god tur hjem, får en ufattelig række prøvelser at skulle igennem, mens konen bliver ældre og sønnen vokser op. Skuespilleren Bo Skødebjerg, der selv spiller Odysseus, har bearbejdet Homers eventyrlige værk - og ikke bare bearbejdet, men også fortolket til en ny tid med andre idealer. Hvor det i den homeriske samtid var fortjenstfuldt at udslette en hel storby og myrde alle - selv børnene - er det noget, der giver Bo Skødebjergs Odysseus sjælekvaler. Og i originalen er det alle tiders pointe, når helten, vel hjemkommen og udklædt som tigger, skånselsløst nedslagter hver eneste af de mange hovmodige bejlere, der så længe har forsøgt at erobre hans trone ved at tvinge hans formodede enke til ægteskab. Men også her har Folketeatrets nye udgave en anden udgang på det hele. Også uden at man som traditionalist behøver føle, at det ødelægger noget. det er begavet gjort. For forestillingen er ikke bare en sceneudgave af den storladne gamle beretning - den er en tilpasning til tiden og dens publikum, endda beregnet for unge, samtidig med at den fastholder selve myte-universet og forløbet. Når man har set den, ved man allerede en hel masse om den store oldævls-klassiker. Otte medvirkende på scenen - det er ikke meget til mindst tre gange så mange roller - men det virker, hurtigt, fint og præcist trods overdådige kostumer og masser af sceneskift. Gode, præcise persontegninger med virkelig få streger, det er også en vigtig kunst, hvis vi skal bevare overblikket med alle de navne. Marie í Dalis scenografi er i sig selv en ganske fantastisk medvirkende. Så godt og så enkelt udtænkt - og så fuld af fornemme muligheder for at fortælle historien for fuldt udtræk med bagprojektion og lysshow og lynhurtige skift fra stormende skibsdæk til solbadet klippestrand til slottets sale i Ithaka, hvor de påtrængende gæster gør det svært at være dronning Penelope og kongesønnen Telemakos. Det er god scenografisk kunst, når kulissen i sig selv kommer med pointer, overraskelser og dramatiske oplevelser. Og så er det jo i øvrigt fortsat en højdramatisk beretning om krigere og sømænd, der må gå de mest forskrækkelige ting igennem på deres vej - fra kampen mod kyklopen, til heksen Kirke, der tryller mændene om til grise, til vestenvindens, gud, der fylder vindkraft på en sæk - kun for at Odysseus mænd skal misbruge den i deres grådighed - og videre til Scylla og Charybdis og Solgudens okser - inden vi endelig når hjem til slottet, hvor opgøret venter. Det er forrygende flot, med guderne på sidelinjen hele vejen - og med en stribe af gode pointer og højdepunkter. F.eks. en helt uimodståelig udgave af Hermes, det vingede sendebud, spillet af en skøn Susanne Bonde. Eller hvad med det godt sete, ganske uhyggelige besøg i underverdenen på jagt efter et godt råd til rejsens fortsættelse. Forestillingen er instrueret tæt, tempofyldt og rytmesikkert af Ina-Miriam Rosenbaum med et overskud, så man direkte fornemmer, at alle medvirkende må have moret sig hele vejen fra Troja og hjem. Lars Borberg lars.borberg@nordjyske.dk "Odysseus eventyrlige rejse" Manuskript: Homer Bearbejdet af: Bo Skødebjerg Instruktion: Ina-Miriam Rosenbaum Scenograf: Marie í Dali Komponist/lyddesign: Søren Siegumfeldt Lysdesign/videoinstallation: Kasper Stouenborg Koreografi: Esa Alanne Sangtekster: Gunvor Reynberg Medvirkende Bo Skødebjerg, Per Linderoth, Ann Hjort, Rasmus Haxen, Johannes Lasse, Michael Hasselflug, Christine Albrechtslund, Susanne Bonde Folketeatrets turne på Thisted Musikteater onsdag aften. Opføres også på Hjørring teater 10., 11. og 12. februar.