Nørresundby

Gode dæk på baghjulene en fordel

Mange bilister i problemer med bilens vinterfodtøj

AALBORG:Det er på tide at skifte til vinterdæk, hvis det ikke allerede er sket. Men det er ikke lige meget, hvordan dækkene monteres. Mange bilister får de mest slidte dæk monteret på baghjulene, mens de bedste dæk sidder på forhjulene. Men faktisk bør det være lige omvendt. - Det er den lette bagende på en bil, der skrider ud først på en glat vej, og det er bagakslen, der bestemmer retningen på bilen. Derfor skal de bedste og mindst slidte dæk på baghjulene, siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDM¿s tekniske rådgivning. Udskridning og havari Igangsætning på sne eller is er eneste grund til at have de bedste dæk på forhjulene. Men som bilist er det bedst at gardere sig mod det værst tænkelige, nemlig udskridning og havari. Derfor bør bilen have det bedste vinterfodtøj bagpå. Ifølge Jørgen Jørgensen bør fagfolk være klar over, at det forholder sig sådan, men ifølge Jens Madsen, formand for Aalborg-Nørresundby Kørerlærerforening, træffer mange almindelige bilister det forkerte valg. De ønsker helt bevidst, at de slidte dæk kommer bagpå bilen, så dækkene kan blive slidt ensartet. - Der er meget forskel på gode og dårlige dæk på bilens baghjul. Det kan vi jo se helt tydeligt, når vi kører på bane, advarer Jens Madsen. Men uanset dæksliddet er det altid en god ide at sikre sig det rigtige dæktryk. Om vinteren er det 0,2 bar over det foreskrevne, fordi kold luft fylder mindre end varm luft.