Gode historier skal sælge Carlsberg

Salgskonsulenter skal på skolebænken og til eksamen i ølkundskab

KØBENHAVN:Øllene skal tilbage på middagsbordet. Også ved festlige lejligheder, hvor vinen ellers har taget over i de danske hjem. Det er tanken bag en ny offensiv fra Carlsberg, der vil stoppe tilbagegangen på det danske ølmarked ved hjælp af gode historiefortællinger om øllene. Salgskonsulenterne i den danske bryggerigigant skal fremover på eksamensbænken i øl-kundskab, før de skal sælge varerne til danske restauratører og barer. En ny ølskole skal sætte konsulenterne i stand til at komme med historiske anekdoter på stribe, og det er kun første skridt på vejen i en helt ny markedsføringsstrategi. - Salgskonsulenterne skal fremover lære indgående om både indholdet af flasken og historierne bag de enkelte øl. Alle skal til online-eksamen i deres nye lærdom, og vi tror, at gode historiefortællinger kan være med til at vende det faldende ølsalg, siger Jørgen Rüdinger, der er initiativtager til den nye ølskole og storkundekonsulent i Carlsberg for Jylland og Fyn. Historier sælger Jørgen Rüdinger har en fortid som underviser på tjener- og kokkeskolen i Aalborg og er lidt af et omvandrende øl-leksikon. Han er ikke et øjeblik i tvivl om, at der er god forretning i de historiske anekdoter. For at underbygge sin pointe nævner han en episode på et værtshus i Brønderslev: - Værtshusets gæster ville have mig til at give en omgang, og jeg accepterede under den forudsætning, at de skulle høre en historie om øllen. Jeg fortalte dem om Carlsberg-øllenes stamfader, Carls Lager, og i månederne derefter tredoblede værtshuset rent faktisk deres salg af øllen, siger Jørgen Rüdinger, der ikke er til at stoppe, når snakken falder på bryg og humle. - Øl hører også hjemme ved fine middage og festmåltider. Juleaften, hvor mange kombinerer fed mad med eddikebaserede produkter, som for eksempel rødkål, er det helt absurd at drikke vin. Øl renser munden, mens kombinationen af vin og eddike bedøver smagsløgene, siger han. Jørgen Rüdinger kan fortælle detaljerede historier om samtlige Carlsbergs øl - også dem af nyere dato, der ofte kan sige noget om den seneste smagsudvikling i dansk ølhistorie. Carlsberg Danmarks salgsdirektør for restauranter, cafeer og værtshuse, Tørk Eskild Furhauge, fortæller, at ølskolen kun er første skridt på vejen til en strategi om at skabe øget interesse for øl og give vinen kamp til stregen på de danske middagsborde. Tørk Eskild Furhauge tror ligefrem, at gode historier kan være med til at vende udviklingen for ølsalget i Danmark, der falder et par procent om året. - Gode historier lagrer sig bedre i hukommelsen hos restauratører end den sædvanlige salgstale, og vi tror, at interessen kan smitte af på de private middagsborde. Vi har ikke defineret, hvad vi præcist forventer af mersalg som følge af øl-skolen, men jeg forventer, at det vil få en mærkbar effekt på ølsalget, siger han. Salgsdirektøren bebuder flere initiativer i samme boldgade fra Carlsberg Danmark de kommende år. Flere tiltag - Vi vil tilbyde detaljerede øl-menukort til restauranterne. Det er jo lidt underligt, at de fleste har lange menukort med vin og bare et par linjer om øllene. En mulighed er også at udlære interesserede kokke mere indgående om sammenhængen mellem øl og mad, siger han. Indtil videre er ølskolen første skridt, og de første beståede resultater er netop tikket ind, fortæller Jørgen Rüdinger. Hans drømmescenarie er, at ølskolen engang vil brede sig til alle 2700 medarbejdere i Carlsberg Danmark. /ritzau/