København

godstransportEn milliard til dobbeltspor på sønderjysk bane

{ KØBENHAVN: Hvis broen over Femern Bælt ikke bliver bygget, er det nødvendigt at udbygge to enkeltsporede jernbanestrækninger i Sønderjylland til dobbeltspor for at kunne klare de hastigt voksende mængder gods. I 2020 ventes mængden af gods til og fra Danmark at være 75 procent større end i dag. Prisen for at udbygge de to strækninger er cirka en milliard kroner. Der er kun et spor mellem Lunderskov og Vojens - en strækning på cirka 27 km, og mellem Tinglev og Padborg - en strækning på cirka 14 km. Ifølge Ritzaus oplysninger kan det blive nødvendigt at udbygge til dobbeltspor selv om politikerne i Danmark og Tyskland beslutter at bygge broen og Femern Bælt, da broen tidligst være farbar i 2017. Jernbanegods til og fra Tyskland kører gennem Sønderjylland. For gods til København og videre til Sverige er det en omvej på 160 km i forhold til at køre via Femern Bælt. /ritzau/