Godt overblik over skolebørns evner

HJØRRING:Når undervisningsminister Ulla Tørnæs taler om, at danske skolebørn bliver testet for lidt, og at lærerne først i 9. klasse opdager, at børnene er for dårlige til at læse, så er det lidt svært at genkende i Hjørring Kommune. Her har man siden 1999 haft en fuldtids specialundervisningskonsulent ansat, Henrik Krohn, og han følger sammen med lærerne læseudviklingen hos børnene på kommunens ti folkeskoler. - Man må sige, at vores overblik er rasende godt. Vi har overblik over, hvad vore elever kan. Eleverne lærer mere og bliver dygtigere i dag end tidligere, siger han. For Henrik Krohn er det indlysende, at det er nødvendigt at teste eleverne for at kunne tilpasse undervisningen til den enkelte elev. - I en moderne skole underviser man ud fra professionelle værktøjer. Man må vide noget og ikke bare basere sin undervisning på sin opfattelse. Børn skal undervises med udgangspunkt i det, de har og kan, ellers bliver de ikke bedre og dygtigere. Kommunens skoler har en fælles måde at beskrive børnene på, og det er en fordel, når børn flytter skole, at alle lærere forstår hinandens fagsprog og prøver. Alle elever i kommunen testes med en læseprøve en gang om året, og næsten alle skoler bruger CHIPS-prøven, som siger noget om børnenes måde at tænke og løse problemer på. Det er nyttigt for alle fag. Samtidig er seks skoler fra i år med i et nyt efteruddannelsesprojekt ved navn LUS (Læe Udvikings Skema) for lærerne, hvor barnets læseudvikling følges i et skema med 22 udviklingstrin. De sidste fire folkeskoler i kommunen kommer med fra næste år. Observationerne om børnenen skrives ind i Klassebogen, som kan bruges af alle klassens lærere. Hvert år er der en klassekonference i alle klasser, hvor børnene snakkes igennem, og testresultaterne inddrages. Henrik Krohn er ofte med til dem. Og hvis en lærer har brug for hjælp, kan han komme ud og teste barnet yderligere. - Vi har helt styr på, hvor de er henne i deres udvikling, vurderer Henrik Krohn, som samtidig understreger, at når man tester børn, så skal det ikke være for at konstatere, hvor dygtige de nu er i forhold til andre kommuner eller lande. - Den undersøgelse, der ikke flytter planlægningen af fremtidigt pædagogisk arbejde, er ikke noget værd. Efter klassekonference eller test skal undervisningen justeres, ellers har man spildt tiden godt og grundigt.

Breaking
Så er det besluttet: Næsten alle coronarestriktioner ophæves 1. februar
Luk