Gør forskel på trofaste kunder

Coop målretter tilbud efter medlemmernes forbrugsvaner - derfor får ikke alle samme tilbud

Forretningerne i Coops kæder tilbyder PlusTilbud, som ikke falder i Forbrugerrådets smag.Arkivfoto: Peter Mørk

Forretningerne i Coops kæder tilbyder PlusTilbud, som ikke falder i Forbrugerrådets smag.Arkivfoto: Peter Mørk

En tur i den lokale Kvickly eller Brugsen kan ende i undren og hovedrysten for visse medlemmer af FDB. Fuldstændig ligestillede medlemmer kan nemlig opleve at stå klods op ad hinanden i køen med de samme varer på båndet, men hive to forskellige beløb op af portemonnæen, når gildet skal betales. Det er resultatet af Coops såkaldte PlusTilbud, hvor man via forbrugernes private mail henvender sig til særlige kundegrupper med forskellige tilbud. Et tiltag, der ikke finder megen opbakning hos Forbrugerrådet. - Man forsøger at sætte forbrugerne i bås og give dem det, man tror, de vil have. Det betyder, at man som forbruger går glip af nogle tilbud, som man ikke engang aner eksistensen af. Man holder altså nogle af sine allerbedste kunder uvidende om gode tilbud og uden mulighed for at få del i dem, siger chefkonsulent Martin Salamon. Nyeste skud Direktør i CoopPlus, Karsten Rimmer, er imidlertid ikke i tvivl om, at det nyeste skud på markedsføringsstammen er vejen frem. - Hvis vi skal behandle vores kunder ens, så skal vi i virkeligheden håndtere dem forskelligt. For kunderne er ikke ens, og det er ikke de samme ting, de har brug for. Så hvis vi ellers gør vores job ordentligt, vil det her uden tvivl være en god løsning for dem, siger han. Men gennem den øgede inddeling af forbrugerne risikerer man at ryge i endnu en faldgrube. Det mener Flemming Birch, der er chefkonsulent i Retail Institute Scandinavia. - Kunderne gider jo ikke vade igennem tilbud på bleer, hvis de ikke har nogen spædbørn, bare fordi de tilhører en bestemt aldersgruppe, siger han og tilføjer: - Hvis jeg som forbruger bliver forstyrret i min privatsfære med tilbud, der går målrettet efter min person, men som er irrelevante, bliver jeg sur og irriteret og framelder mig måske. Så butikkerne skal godt nok være knivskarpe. Flemming Birch påpeger dog samtidig, at han på sigt ser mange muligheder i de skræddersyede tilbud, der kan hjælpe forbrugerne gennem tilbudsjunglen og i længden spare dem tid. Målrettet den enkelte Hos Coop er det netop målet, at man i fremtiden vil gå væk fra gruppeinddelingerne og i højere grad fokusere på, hvad de enkelte kunder rent faktisk køber og ikke bare kunne tænkes at være interesseret i. - De, der drikker kaffe, skal i fremtiden gerne få tilbud på netop det, og de, der drikker te, får tilbud på te. Men vi er ikke helt der, hvor vi gerne vil være endnu, men vi arbejder meget målrettet på det, siger Karsten Rimmer. Denne tilbudspræcisering bliver gjort mulig via en øget registrering af forbrugernes vaner. For hvad enten FDB's medlemmer handler økologiske æbler, babybleer, hakket oksekød eller kaffe fra Costa Rica, bliver deres købsmønstre lagret i takt med, at varerne tøffer hen over båndet og ind under skanneren. Noget, der også giver rynker i panden hos Forbrugerrådet. - Den slags massive registrering kan være problematisk, og forbrugerne skal virkelig være opmærksomme på, hvad de giver lov til, at private oplysninger kan bruges til, siger chefkonsulent Martin Salamon./ritzau/