Hanstholm

Gør klar til kæmpemøller

Til april næste år kommer den første last med møllekomponenter til Hanstholm.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hanstholm Havn fjerner dele af en landgangsbro samt "det grønne pakhus" på kaj 24 for at skaffe plads til at håndtere møllekomponenterne på de arealer, der hidtil er anvendt til opmarch-område til færgerne. Foto: Peter Mørk

Hver gang der skal rejses en ny mølle i testcentret i Østerild - eller hver gang en mølle skal fjernes - vil det udløse omkring 10 meget store transporter mellem Hanstholm Havn og testcentret. Transporter af komponenter, der dels er meget tunge, dels meget store - der skal være plads til at transportere møllevinger på op til 100 meters længde - og kræver plads. Både på havnen og på landevejen. Derfor er både Hanstholm Havn og Vejdirektoratet i øjeblikket midt i at planlægge en række ombygninger, der skal sikre plads til transporterne. Hanstholm Havn har udset området ved Kaj 24 til ind- og udskibningssted for møllerne. Arealet har hidtil været brugt som opmarchområde for færgerne, men nu skal et eksisterende pakhus og en landgangsbro til færgen fjernes. Samtidig arbejder Vejdirektoratet på at planlægge, hvor landevejen mellem Hanstholm og testcentret skal ændres, så transporterne kan passerer. Således skal de ikke "køre rundt" i rundkørslen Thistedvej - Chr. Hansensvej i Hanstholm, men tværs igennem en særlig passage, der laves til formålet. I Ræhr projekteres en kommende rundkørsel ved Hanstholmvej - Thistedvej, så transporten kan køre udenom.