Gør op med spildtid

At folkeskolens lærere skal undervise mere, er en glædelig nyhed, hvis den dækker over, at man samtidig gør op med det bjerg af tidsspilde, som hærger folkeskolen.

Det er Folketinget, der i de sidste 20 år har pålagt lærerne en "rundt-omkring-barnet"-pædagogik, hvor hver elev serviceres på sit eget niveau på bekostning af fællesskabet. Det er ikke underligt, at folkeskolen er verdens dyreste, når loven pålægger hver eneste lærer skriftlige elevplaner i samtlige fag - efterfulgt af opfølgende samtaler med elev og forældre - op til flere gange om året. Når tiden i stigende grad går til testning af børnenes paratviden frem for regulære undervisningslektioner, påvirker det fagligheden negativt. Når skolerne indfører selvstyrende teams med administrative opgaver og uproduktivt møderenderi, fjernes kræfterne fra undervisningen. Når samfund og forældre kræver udvidet indsigt og kommunikation med hver lærer morgen, middag og aften, tages energien fra skolens kernefunktion - undervisning. Kristendemokraterne kræver større udbytte af de investerede kroner. Men det kræver, at samfundet fjerner konkrete arbejdsbyrder i stedet for at anklage lærerne for at have leveret det, man bad om.