EMNER

Google kigger dig over skulderen

Internetgiganten begynder at suge endnu flere oplysninger ud af dig 1. marts.

I fremtiden vil Google registrere din bopæl, seksuelle orientering, religion, helbred og mange andre ting, når du surfer på nettet. Det er resultatet af en ny privatlivspolitik i virksomheden. Det skriver taenk.dk. Arkivfoto

I fremtiden vil Google registrere din bopæl, seksuelle orientering, religion, helbred og mange andre ting, når du surfer på nettet. Det er resultatet af en ny privatlivspolitik i virksomheden. Det skriver taenk.dk. Arkivfoto

Hvis du bruger Googles Gmails indbyggede kalender til at holde styr på dit liv, så væn dig til, at Google snart suger oplysninger ud af den for at kunne vise dig "personlige" reklamer gennem fx Adwords. Så har du plottet en aftale "golf med Søren i Aalborg" ind, så skal du ikke blive overrasket over, at der begynder at snige sig golfreklamer ind på de sider, du besøger. Ændringerne kommer som et resultat af, at Google slår deres privatlivspolitikker for 60 forskellige tjenester sammen til én samlet privatlivspolitik. I princippet en god ting Og det er i udgangspunktet en god ting, at Google forenkler, siger Thomas Ploug, lektor og forsker i IT-adfærd ved Aaalborg Universitet, til epn.dk Men han er til gengæld kritisk over for, at Google benytter lejligheden til at hive endnu flere oplysninger ud af brugerne. - Det er i forvejen problematisk, at brugernes personlige oplysninger bliver videregivet til en tredjepart, når Google skal sælge annoncer, og det er ikke okay, at det nu bliver intensiveret," siger Thomas Ploug til epn.dk Læs nu det med småt Thomas Ploug opfordrer netbrugerne til at sætte sig godt ind i, hvad man egentlig siger ja til, når man benytter forskellige tjenester som YouTube, Facebook og Twitter. Og han ser da også tegn i sol og måne på, at især diskussionen om Facebooks mulige brug af brugernes billeder har skubbet i den rigtige retning - men han mener, at brugerne stadig skal tage et større ansvar for rent faktisk at læse tingene igennem, i stedet for bare bevidstløst at klikke "ja" hver gang. Googles nye brugervilkår træder i kraft 1. marts, og kan læses her.