Gospelsang til julen

KONCERT Juleunderholdning # # # ¤ ¤ ¤ Julegospelkoncert med symfoniorkestret og Henrik Krogsgaard, hele to gospelkor med solister og morgennisserne Georg og Henning Julin som konferenciers og sangere. Så var der lagt op til et festligt og afvekslende underholdningsprogram, som havde tiltrukket et nyt talstærkt publikum til symfonikoncerterne. Og underholdende og festligt blev det, med de mange kendte og mindre kendte sange fra gospelrepertoiret, lige fra ¿Silent Night¿, ¿Angels we have heard on high¿ og ¿Amen¿ til ¿This day¿ og Händels ¿Hallelujah¿. Georg Julins lille seks mands ensemble ¿Voice Celebration¿ og sangsolisterne Marie Carmen Koppel og Bob Bailey skiftedes til at bære sangen i 1 akt. Vokalensemblet gjorde det pænt med deres fremførelser af ¿Unto us¿, ¿The little drummer boy¿ og ¿Julens Triumf¿. Også den amerikanske Bob Bailey stod pænt her med sin udprægede soft gospel stemme i ¿I Wonder as I wander¿. Men det var vores hjemlige Marie Koppel, som brændte igennem i sine sange, ¿Joyful, Joyful¿ og ¿His eye is on the sparrow¿ med en stemme, som forenede Whitney Houstons perfektion med en Gladys Knights sjælfulde frasering (bare renere), og så med det ekstra, som var hendes egen indlevelse i sangene og teksterne. Koppel har i den grad levet sig ind i den sorte amerikanske gospeltradition, som har næret de sidste 40 års soulmusik, så hun kan trække direkte på dens dybe folkelige rødder og tilføre gospelsangen dens særlige intensitet og følelsesdybde. Men det var først i 2. akt, da det store kor af aalborgensiske gospelkor indtog scenen, at del hele begyndte at hænge rigtigt sammen. Fra at være publikum blev vi omdannet til en menighed og Aalborghallen forvandlet til et kirkerum, og først da begyndte tingene at hænge rigtigt sammen, først med korets ¿In the Sanctuary. Igen brændte Marie Koppel igennem med ¿This day¿ og Bob Bailey charmerede og skabte kontakt til publikum med sin egen smukke ¿My Jesus¿. Men Mel Tormés ¿The Christmans Song¿ burde have været sunget af Baileys bløde tenor i stedet for Koppels gospelsopran, det havde passet sangen bedre. Händels ¿Halleluja¿ kor i en funky gospel udgave, lyder det bizart? Det gjorde det faktisk overhovedet ikke, det fremragende rearrangement, komplet med heftige Stevie Wonder blæsere, rockede og gyngede, så det bliver svært at vende tilbage til originalen igen, fremragende synget at det store kor. Afsluttet med ¿Dejlig er jorden¿ som fællessang skabtes der håb om, at det måske alligevel bliver jul i år, hvid eller sort. Men vi tror først for alvor på det i eftermiddag, når Kaj og Andrea og alle skolebørnene med deres nissehuer indtager scenen. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk { Aalborg Symfoniorkester dir.: Henrik Krogsgaard solister: Marie Carmen Koppel, Bob Bailey, Voice Celebration & Aalborgs lokale gospelkor Aalborghallen torsdag aften