Gratis tur i Tivoli

Som freelancejournalist med baggrund inden for PR og kommunikation har det været som en gratis tur i Tivoli at bevæge sig rundt i valgkampens Aalborg og være vidne til den politiske dyst på lygtepælene og få den bragt kvit og frit hjem til sin postkasse i form af pamfletter og andet godt.

Lokalpolitik 15. september 2011 06:00

Man skulle tro, at denne valgkamp med dens lange tilløb ville have været specielt velegnet til en kvalitativ feltanalyse af den demokratiske kampplads, eftersom partierne har haft rigtig god tid til at få kampagnekanonerne kørt i stilling. I modsætning til valg, der er kommet som et lyn fra en klar himmel, har det denne gang været muligt at kræse for strategien og skytset. Alligevel sidder man tilbage med indtrykket af, at ikke alle har udnyttet tilløbet lige godt. På førstepladsen på min liste over udsendt kampagnemateriale, tilvejebragt ved en aldeles usystematisk undersøgelse, rangerer Lene Espersens politiske profil, der blev husstandsomdelt en uges tid før valgdagen. Indbydende tryksag, godt skrevet og layoutet. Men der har også været professionelle folk inde over. Hvis man tager sine feinschmecker-briller på og studerer materialet nærmere, afslører der sig dog enkelte kommafejl, der måske kan henregnes under kategorien ekspressiv tegnsætning. Til gengæld kan "og straffe de, der gør en indsats" ikke kategoriseres som ekspressiv grammatik. Det hedder "straffe dem". Største indvending: Stylisten har måske haft lidt for frie hænder i sin fremstilling af kandidaten - men det er måske forståeligt nok med partiets primære målgruppe in mente. Til gengæld behøver man ikke briller for at studere den politiske markedsplads i vore lygtepæle. Her må man forundres over den udtalte mangel på stilsikkerhed. Nummer sjok-gevinsten går til Morten Marinus fra Dansk Folkeparti. I PR-sammenhæng er det hul i hovedet at vende sit valgplakatbillede på hovedet, med mindre man blot stiller op i sympati med et parti, man dybest set ikke er interesseret i at blive valgt for. Andre valgplakater skramler også slemt mod bunden. Det er uheldigt, at Liberal Alliance opererer med to layout med hver sin baggrundsfarve. Men specielt plakaten med Thyra Frank er en kikser, hvor den kendte plejehjemsforstander - undskyld udtrykket - klumper sig deformt sammen i nederste højre hjørne på et elendigt fotografi. Gennemgående er det bærende fotografi på mange valgplakater af en så utrolig ringe kvalitet, at det leder tanken hen på maskinfotografier fra banegården. Flere kandidater har dog været opmærksomme på værdien af et professionelt fotografi på plakaten. Bedst er billedet af den konservative Thomas Krarup tæt efterfulgt af socialdemokraten Rasmus Prehn. Thomas Krarup fremstilles som et venligt, imødekommende menneske med blikket rettet mod fremtiden. Plakaten har den kvalitet at fremstille kandidaten i et miljø - en sløret bygning med lyse og mørke nuancer i baggrunden - uden at dette fjerner opmærksomheden fra ham. Noget mere indbydende at se på end de kedelige plakater med et udskåret hoved placeret på partiets bundfarve.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...