Grenen skal sælge Skagen

Mange gode ideer til en en bedre turistpolitik i fremtiden

SKAGEN:Både Grenen og Skagenmalerne er kendt ude i den store verden, og det kan ifølge turistfolk i Skagen bruges meget mere, når der skal trækkes turister til området. Samtidig skal der også gøres meget mere for nutidens kunstnere, så de bliver mere synlige, og flere får lyst til at bosætte sig i Skagen. Det kan for eksempel ske via etablering af et kunstnerhus, hvor kunstnere og kunsthåndværkere kan mødes, ligesom man på andre måder i samarbejde med de lokale museer kan gøre den nutidige kunst i Skagen mere synligt. Det var nogle få ud af et stort antal forslag og ideer, som kom frem på onsdagens strategikonference på Color Hotel Skagen, hvor cirka 60 personer var samlet for at få gode ideer til en lys fremtid for Skagen Kommune. Grenen kan i højere grad fremhæves internationalt ved at man markedsfører det i en database som Danmarks "Lands End" sammen med andre europæiske "Lands End". Disse tanker kan kombineres med en mobil digital guide, så turisterne for eksempel, når de kommer frem til Vippefyret, automatisk vil få tekst og billeder frem, som fortæller om Vippefyret, ja, man kunne måske ligefrem forestille sig, at der blev afspillet en video, der fortalte om sankthans-aften i Skagen. I det hele taget var der på stategikonferencen mange ideer til, hvordan man via IT kan lokke flere turister til Skagen-området, men turisterne behøver ikke at nøjes med digitale guider. Inden for det seneste år er der lokalt gjort meget for at uddanne nye guider til at tage mod gæsterne. - 17 nye guider er uddannet, og vi overvejer nu at lave en guidebog, hvor hver enkelt kan blive præsenteret. Vi kan allerede nu tilbyde guider, der kan fortælle om området på tysk, finsk, dansk, norsk, svensk, fransk og engelsk, og de alle har en stor viden om det nordjyske område, oplyser turistchef Lene Kappelborg. Læs mere side 10 og 11