Flyulykker

Gribende højtidelighed i Linate

MILANO:De godt 700 efterladte efter Linate-ulykken ved Milano holdt i går en gribende mindestund både i lufthavnen, i en kirke og i en park lige ved lufthavnen, hvor der er opstillet en mindeskulptur. De omkomne vil og skal altid være i vore tanker, sagde Anette Forsman, som er leder af den skandinaviske pårørendekomité. I parken Parco Forlanini er der rejst et monument, bestående af granitsten fra Skåne, udført af den svenske kunstner Christer Bording. Det omkranses af 118 nyplantede bøgetræer, og i en ring i græsplænen ligger det granitplader med 118 navne - for hver af de omkomne ved ulykken. Denne lune efterårsdag havde utroligt mange svært ved at holde tårerne tilbage, da navnene blev læst op. – Men dagens mindeceremoni markerer ikke nogen afslutning på sorgarbejdet. Det tab, I har lidt, har ændret jeres liv for altid. Også mit, sagde koncernchef Jørgen Lindegaard, SAS. Dagen begyndte tidligt. Allerede klokken 08 var de pårørende og officielle gæster kommet til Linate-lufthavnen. Der deltog de i en ceremoni klokken 08.10 - det tidspunkt da SAS-flyet "Lage Viking" kolliderede med et tysk privatfly, skred ind over det græsklædte sikkerhedsområde og braste ind i en bagagehal. Der indtraf øjeblikkeligt flere eksplosioner, og de 110 ombordværende i flyet omkom, heraf 19 danskere. Det samme gjorde fire italienere i hallen og fire personer i det tyske fly. Al trafik på Linate blev indstillet i 10-15 minutter under tirsdagens ceremoni. En hornblæser fra det italienske flyvevåben spillede "Stilhed" samtidig med, at de efterladte hver især lagde en champagnefarvet rose ved en blomsteropsats. For mange var dette nogen vanskelige minutter. Kun de børn, der var til stede, betragtede omgivelserne, som om det var en helt almindelig tirsdag morgen. Efter arrangementet i lufthavnen blev der klokken 10.30 holdt en økumenisk gudstjeneste i kirken Sant Ambrogio, som var mere end fyldt. Her deltog studenterpræst Willy Dahl, som bor i Rom, og han var ansvarlig for den lutheranske del af gudstjenesten. Den blev afsluttet ved, at en svensk enke, sammen med sine børn, fremførte "Gud som haver barnen kjär". Dette var en opfølgning af de mange henvisninger i både den katolske og den lutherske prædiken om, at også børnene har lidt store tab ved ulykken - også dem, der ikke var født 8. oktober 2001. Svenske Annette Forsman siger, at det vigtigste for de efterladte i dag ikke er, hvilke erstatningsbeløb hver enkelt får. Det vigtigste er, at man ikke glemmer de 118, som i mange tilfælder var fædre og forsørgere. Hun er ellers meget taknemmelig for de mindestunder, som SAS har taget initiativ til i Milano, og kalder den indsats, som de efterladte bliver begunstiget med, for fantastisk. Lederen af den italienske forening for efterladte, Paolo Pettinaroli, sagde under ceremonien i parken, at dem han repræsenterer, ønsker midler, som de kan indsætte i hjælpeprojekter, hvor det er naturligt at bidrage. SAS-koncernchef Jørgen Lindegaard siger, at arbejdet med erstatningsudbetalinger går efter planen, men kan ikke sige, hvornår den bliver afsluttet. Erstatningsberegningen sker efter italienske love og regler. Det er kendt fra tidligere, at den maksimale erstatning per passager er på 135.000 dollar. De fleste efterladte vender hjem onsdag morgen. - Jeg synes, at det var en meget sørgelig og trist dag, men med nogle meget smukke ceremonier. Samtidig var det en god og nødvendig dag for både pårørende og SAS, siger informationschef Troels Rasmussen, SAS. Han tilføjer, at SAS frygtelig gerne vil se den endelige rapport om ulykken. SAS hæfter sig dog ved den foreløbige rapports ord om, at besætningen på "Lage Viking" ikke kunne have gjort noget for at forhindre ulykken. - I stedet indeholder den foreløbige rapport en hædrende omtale af vores besætning i de sidste 12 sekunder, inden det hele var slut, siger Troels Rasmussen. Han forstår ikke den kritik, der er blevet rejst af Linate-lufthavnen om, at der ikke er sket noget siden den fatale kollision. - Det er direkte forkert. Der er sket en hel del. SAS har ligesom andre europæiske flyselskaber bedømt lufthavnen og vurderet den som værende sikker. Eksempelvis er den bane, der var skyld i ulykken, blevet blokeret, siger SAS' informationschef, Troels Rasmussen. /ritzau/