Naturvidenskab

Grøn linje i Geneve

Stort udbud af miljøvenlige teknologier præger udstillingen

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Toyota Hybrid X er et bud på fremtidens Prius. Bilen er designet i Nice, hvor Toyota har en samling designere ansat.

Normalt tænker man Formel 1 med stinkende bilmotorer og cigaretreklamer på siden af de lave superbiler. Men ikke hos Honda, hvor man i den kommende sæson vil forsøge sig med at mere miljøvenligt indslag i form af en Formel 1 racer, der er bemalet som en globus. Også på biludstillingen i Geneve tænker alle fabrikanter på, hvordan de hurtigst muligt kan forbedre deres image og den mængde CO2 som deres modeller udleder. Tre alternativer dominerer - hybridtanken, hvor en almindelig bilmotor hjælpes af en elmotor, bioethanol i tanken og renere og mere økonomiske dieselmotorer. Hybrider er pludselig blevet hotte i Geneve, hvor konkurrenterne ellers i den sidste halve snes år har affærdiget Toyota Prius som værende for dyr og uden den store betydning for miljøet. Men i en tid, hvor alle taler om CO2, er konceptet pludselig på alles læber. Toyota fører an Toyota er forrest i udviklingen og ser allerede ud til at være klar med en afløser til Prius. I hvert fald viser man en konceptbil, der siges af være den nye generation Prius. Toyota vil ikke ud med de tekniske detaljer, men designet er en nyskabelse. Hybrid X er formgivet i Toyotas designstudier i Sydfrankrig. Bilen er 4,50 m lang med en akselafstand på 2,80 m. Angiveligt er bilen tegnet ud fra en såkaldt J-Factor, der står for en speciel japansk kvalitet. Honda er lige så langt på hybridfronten som Toyota. Deres næste vogn ser rigtig spændende ud, da den viser et bud på en fremtidig miljøvenlig sportsvogn, Small Hybrid Sports. Det er Hondas tyske udviklingsafdeling, der har ansvaret for designet, der er helt vindglat og udstyret med 20 tommer dæk med ekstraordinær lav rullemodstand. Konceptbilen har en 4-cylindret benzinmotor kombineret med en elektromotor, der gennem en trinløst variabel CVT-gearkasse trækker på forhjulene. Mercedes og VW arbejder også heftigt på hybridbiler, men indtil videre har de mere travlt med at vise nye dieselmotorer, der kører længere på literen og udleder markant mindre CO2. Mercedes-Benz har eksperimenteret med en ny 4-cylindret dieselmotor, og det har resulteret i en ny konceptmodel fra C-Klasse, som har sin debut på biludstillingen i Geneve. Den nye dieselmotor vil i følge Mercedes være så ren, at den snildt vil kunne passere og blive godkendt efter de nye EU-regler for forurening gældende i 2015 (EURO 6). Og trods det vil modellen fortsat have gode, smidige køreegenskaber og yde 170 hk. Gearkassen er en manuelt betjent 6-trins gearkasse. Modellen som har fået navnet VISION C220 vil være udstyret med logoet “BLUETEC,” når den udstilles i Geneve. Navnet BLUETEC er fælles for mærkerne Mercedes-Benz, Volkswagen (BlueMotion) og Audi - alle motorer, der har det til fælles, at de leverer en renere forbrænding og dermed mindre forurening. Volkswagen præsenterer en Passat-model, der præsterer et forbrug på 19,6 km/l, og dermed kan Passat BlueMotion køre 1350 km på en tankfuld. Samtidig er modellen nede på 136 g/km i CO2-emission, hvilket er tilfredsstillende for en så stor model, selv om der er langt ned til målet i EU på 120 g/km. Desværre kommer bilen ikke til Danmark. Svensk spritkørsel Svenskerne har tilsyneladende specialiseret sig i biler, der kører på bioethanol. Den nyeste er Saab BioPower 100, hvor konceptbilen yder 300 hk fra en 2-liters turbomotor. Det er den første turbomotor, der er lavet til at kunne køre på ren ethanol. Og udbyttet er kraftforøgelse, som illustrerer det store ydelsespotientale, som findes i bioethanol. Den imponerende effektforøgelse matches af et ikke mindre imponerende maksimalt drejningsmoment på 400 Newtonmeter, hvilket giver en motorkarakter, der minder om en almindelig 4-liters motor. Resultatet er - ikke uventet - nogle seriøse præstationer. Den klarer 0-100 km/t på blot 6,6 sekunder. I den mere realistiske ende af ethanol-diskussionen lancerer Saab et nyt tilbud: alle modeller i 9-3 serien tilbydes drift på BioPower, altså blandingen af 85 procent bioethanol og 15 procent benzin, kaldet E85. Det er det brændstof, som på rekordtid er blevet en succes i Sverige. I Sverige, hvor Saab 9-5 BioPower er topsælger blandt de miljøvenlige biler, findes nu 650 tanke med E85, og tallet er stigende. Målet er 800 tanke i 2008 - dækkende hver fjerde tankstation. Andre europæiske lande følger Sverige. Således fås E85 i Tyskland, Storbritannien, Irland, Schweiz, Holland og Belgien. Frankrig følger med en målsætning om at nå 500 pumper allerede i år. Med støt voksende adgang til Flexifuel i USA synes bioethanol det stærkest voksende alternative brændstof. Den tendens har Ford også set og Focus Flexifuel, der netop er lanceret herhjemme, får selskab af den nye Mondeo, S-Max og Galaxy til næste år.