Grønland fornyer kystflåden

Største ordre i Royal Arctic Lines historie går til tysk værft og statslig tysk bank

Skibsbyggernationen Danmark eksisterer ikke længere. I hvert fald var der ingen danske værfter, der seriøst bød ind, da Royal Arctic Line besluttede den største investering i rederiets historie - fem nye skibe til Atlanttrafikken til afløsning af "Ma

Skibsbyggernationen Danmark eksisterer ikke længere. I hvert fald var der ingen danske værfter, der seriøst bød ind, da Royal Arctic Line besluttede den største investering i rederiets historie - fem nye skibe til Atlanttrafikken til afløsning af "Ma

Det bliver langt mere komfortabelt at være på rejse mellem Grønlands bygder, og godstrafikken vil foregå mere smidigt i fremtiden. Rederiet Royal Arctic Line har afgivet ordre på fem nye skibe, den største samlede ordre i rederiets historie. Fire af skibene skal indgå i besejlingen af bygderne og afløse op til 30 år gamle, slidte og utidssvarende skibe. Ordren blev en realitet, da Royal Arctic Lines bestyrelsesformand Martha Labansen, rederiets adm. direktør Jens Andersen og adm. direktør i Royal Arctic Bygdeservice John Rasmussen satte deres underskrifter på finansieringen af de fem nye skibe. Skibene bygges i Tyskland Skibene skal bygges på P+S Werften i Stralsund i Tyskland og den statslige tyske investeringsbank KFW (oprindeligt Kreditanstalt für Wiederafbau) finansierer hovedparten af byggesummen på 700 millioner danske kroner. Det afspejler på sin vis en deroute for den gamle skibsbyggernation Danmark. I følge Jens Andersen har Royal Arctic Line rettet forespørgsel til omkring 50 værfter. Ingen af de 30, der var med i anden udvælgelsesrunde, var danske. Specialdesignede skibe Alle fem nye skibe er specielt designet til og af Royal Arctic Line, og de skibe der bygges til bygdebesejling, er designet til at kunne anløbe bygderne under de nuværende forhold, uden yderligere investeringer i kajforhold. Der er derfor tale om prototyper, og der venter en stor opgave for både Royal Arctic Line og for P+S Werften, oplyser Royal Arctic Line. - Skibe til grønlandske forhold er ikke noget man lige piller ned fra hylden på et hvilket som helst værft. Vi har haft en lang udvælgelsesproces, siger Jens Andersen. Havde det været standardskibe, var de næppe blevet bygget i Europa, men vores valg af et tysk værft har åbnet for meget gunstige tysk finansiering, så vi kan holde de samlede udgifter nede til gavn for det grønlandske samfund, siger han. Historisk aftale John Rasmussen fra Royal Arctic Bygdeservice, ser frem til leveringen af de nye skibe. -Vi får et bedre og mere fleksibelt system med højere grad af anvendelse af containertransport, siger han. Bestyrelsesformand Martha Labansen betegner aftalen som historisk. - Disse skibe kommer til at få stor betydning for Grønland i mange år frem. Det er ikke "bare" er skibe, men livsvigtig infrastruktur for hele samfundet, siger hun. Fire af de fem nybygninger har en størrelse, så de kan indgå i bygdebesejlingen med plads til hhv. 108 containere på to af skibene og 36 20 fods containere på de to andre. Det største af skibene med plads til 606 containere vil besejle Grønlandshavnen i Aalborg. Den skal afløse den gamle "Mary Arctica". Royal Arctic Bygdeservice har for nylig indgået en ny serviceaftale med Grønlands Selvstyre om besejling af bygderne. Moderselskabet Royal Arctic Line kommer til at eje de nye skibe, og Royal Arctic Bygdeservice vil chartre dem på 1-1 basis - det vil sige til kostpris. Royal Arctic Line investerer 20 procent af den samlede byggesum, mens resten skal lånes. De fem skibe bliver alle leveret i løbet af 2012, hvorefter en række ældre skibe i Royal Arctic Lines flåde bliver udfaset.