Grundlag væk

FORBINDELSE:Vejdirektoratets arbejde med 3. Limfjordsforbindelse er under al kritik. På basis af en forventet årlig trafikstigning i Limfjordstunnelen på 2,7 pct. konkluderer de, at der bør bygges en motorvej via Egholm inden år 2020. Men hvad skete der i 2010, det første år af deres prognose? Trafikken faldt med hele fire pct. Hermed er grundlaget for en 3. Limfjordsforbindelse via Egholm år 2020 jo væk! Forelagt tallet fra deres egen hjemmeside i en mail skriver Vejdirektoratet tilbage, at de ikke er helt sikre, og at de har et andet tal, der giver en stigning på en pct., og at de "tror mest" på det sidste. Efter denne mystiske melding forventer man, at de retter tallet på hjemmesiden og tilføjer en god begrundelse herfor. Men fem dage efter kan man stadig se, at trafikken er faldet med fire pct.! Nedgangen i trafikken burde have påvirket Vejdirektoratets notat til den offentlige høring, ikke mindst fordi vi var mange, der påpegede, at de forudsete trafiktal virkede urealistisk høje. Men Vejdirektoratet snakker udenom. Og deres konklusion på dette - og på utallige andre argumenter imod vest - er igen den overraskende, at vest er den bedste løsning! En østforbindelse kan udbygges gradvist i takt med, at behovet viser sig i den virkelige verden. Det er vigtigt, for det kan vest ikke: det er enten at føre den helt igennem eller at undvære effekten på det overordnede vejnet. Vælger man vest nu og begynder at bygge, er det som at spille hasard med seks mia. skattekroner. Ingen privat virksomhed vil træffe så store beslutninger på så usikkert et grundlag, når der er et mere sikkert alternativ. I beregningen af rentabilitet har Vejdirektoratet ikke værdisat den store ødelæggelse af bynær natur, der følger med en vestforbindelse. De har glemt frakørslen til City Syd i det østlige alternativ, hvilket påvirker tidsgevinsterne markant. De har også overdimensioneret den nye tunnel i øst, så der ledes hele 12 spor under fjorden. Var disse ting lavet mere fornuftigt, ville øst formentlig vise sig at være den mest rentable løsning - selv i en situation med høj trafikvækst. At nedlægge Vejdirektoratet var et forslag, der for nylig blev stillet af Rådet for Bæredygtig Trafik - igen begrundet med Vejdirektoratets arbejde med 3. Limfjordsforbindelse. Mindre kan måske gøre det, men hvad skal vi med et direktorat, der leder os på afveje?

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden