EMNER

Gruppeeksamen afgøres i sidste time

Birgitte Josefsen (V) tager først afgørende stilling få minutter før sagen behandles

Tusinder af skoleelever demonstrede i fem større danske byer, da regeringen ville fjerne gruppeeksamen i 2006. Arkivfoto: Scanpix

Tusinder af skoleelever demonstrede i fem større danske byer, da regeringen ville fjerne gruppeeksamen i 2006. Arkivfoto: Scanpix

Gruppeeksamens fremtid afgøres i sidste øjeblik på fredag, når det afgørende mandat, Venstres Birgitte Josefsen, beslutter sig for, om hun vil stemme for en genindførelse af gruppeeksamen eller ej. Fredag formiddag behandler Folketinget et beslutningsforslag fra oppositionen for genindførelse af gruppeeksamen, som Birgitte Josefsen tidligere har stemt for. Men det var før valget, da hendes stemme ikke var udslagsgivende. I dag tæller hver stemme for regeringen. - Fredag mødes vi til gruppemøde, og der vil jeg drøfte sagen med ministrene. Jeg forstår det sådan, at Bertel Haarder har intentioner om at nedsætte en gruppe, der skal undersøge mulighederne for nye eksamensformer. Det vil jeg gerne høre om, inden jeg tager stilling til beslutningsforslaget, siger Birgitte Josefsen. Hun erkender, at hun for mindre end et år siden stemte for et tilsvarende beslutningsforslag, men derfor kan hun godt stemme nej denne gang. - På det tidspunkt var det, det eneste, der lå. Hvis ministeren er i gang med at undersøge nye eksamensformer, der i højere grad forholder sig til moderne virksomheders arbejdsmetoder, kan det også blive løsningen, siger Birgitte Josefsen, der ikke er glad for hele beslutningsforslaget. Hun vil blandt andet have valgfrihed, så man kan fritages fra gruppeeksamen, hvis man ønsker det. Imidlertid har undervisningsminister Bertel Haarder (V) ingen planer om at ændre reglerne, så der kan komme nye eksamensformer. - Jeg har for et år siden nedsat et udvalg for moderne prøveformer. Men det udvalg skal i et og alt overholde det, som stod i regeringserklæringen fra 2005, nemlig at gruppeeksamen afskaffes. Men udvalget kan hjælpe med at illustrere, hvor meget man kan gøre inden for de gældende regler, siger Bertel Haarder, der som eksempel giver muligheden for, at man kan gå til individuel prøve i et stykke gruppearbejde, der udgør pensum. - Jeg vil selvfølgelig meget gerne orientere om, hvor langt man er nået i det udvalg. Der er plads til at eksperimentere med prøveformerne allerede. Der er plads til de mest utrolige ting, siger Bertel Haarder.