Guerillakrigen på benzin-markedet kører videre

Det hele handler fortsat om prisstrukturerne mellem bemandede og ubemandede stationer, forklarer Metax-chef

Nørresundby 24. april 2003 08:00

AALBORG: I noget der minder om guerillakrig fortsætter kampen om benzinkunderne og især om at være billigst på lavprismarkedet nu på fjerde måned, ikke mindst i Aalborg. Noget overordnet billede er det vanskeligt at få. Kampene blusser uden varsel op på helt lokalt plan. De vågne kunder kan pludselig opleve, at prisen er sænket med en krone eller måske mere på enkelte stationer, mens der i den anden ende af byen hersker fred og høje normalpriser. I går var der kortvarigt ro over det meste af fronten, hvilket skyldtes en stigning i listeprisen til eksempelvis 8,16 kr. for blyfri 95 oktan hos OK. I sådan en situation er det normalt, at alle går tilbage til deres normalpriser, hvorefter priskrigen så igen kan udvikle sig. Derfor kunne man også konstatere, at priserne flere steder var på vej ned igen allerede i løbet af eftermiddagen. - Men som kunde skal man være meget vågen, for prisen varierer meget, måske endda fra station til station, men udgangspunktet er stadig det samme som da priskrigen begyndte. Det hele handler fortsat om prisstrukturerne mellem de bemandede og de ubemandede stationer, forklarer direktør Anders Buus Jensen fra Metax, en af de aktive parter i priskrigen. - I 30 år har vi været konkurrencedygtige, og det er vi også fremover. Derfor reagerer vi på det, der sker, også helt lokalt, vi kommer bare ikke med kategoriske udtalelser om, hvor langt vi vil gå, for vi vil ikke låses fast. Men vi ryster ikke på hånden, fastslår Anders Buus Jensen. Han tilføjer, at en af grundene til de prisforskelle, man kan opleve rundt om i samme by, også hænger sammen med forskelle på reaktionstiden fra selskab til selskab. Informationschef Søren Bjelka fra Statoil bekræfter, at Aalborg og Nørresundby sammen med blandt andet Randers og Horsens er blandt de ramte/heldige områder, afhængigt at om man ser det fra selskabernes eller kundernes synspunkt. - Priskrigen er aldrig rigtig holdt op, og den slår til helt lokalt i mange tilfælde, men vi prøver at holde nedsættelserne på maksimalt en krone, siger Søren Bjelka. Efter hans opfattelse er det Jet, der er "klassens urostifter", fordi selskabet ønsker at øge forskellen til de øvrige lavprisselskaber, og det bekræfter Jets markedschef, Ulf Ingelson, mere eller mindre: - Vi ønsker en prisdifference op til de andre, men det har vi svært ved at få lov til, må vi erkende. Under alle omstændigheder har vi ikke planer om at holde op, så om ikke andet er priskrigen god for kunderne, siger Ulf Ingelson.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...