EMNER

Guide: Vælg de sikreste dæk

Nyt EU-mærke har gjort det lettere af kende de bedste dæk, men der er en række fælder

Sådan ser EU's nye dækmærkninger ud.

Sådan ser EU's nye dækmærkninger ud.

NORDJYLLAND:Vinteren står for døren og allerede i den kommende weekend kan der være sne og slud på vej, hvis prognoserne holder.

Derfor er det en god idé at få monteret vinterdæk, hvis de skal være klar til de kolde, våde, glatte og tilsneede veje.

Men det kan være vanskeligt at vide, hvilke dæk der er gode, og hvilke der er knap så gode - og hvilke der er direkte dårlige.

For at gøre det lettere at vurdere dæk, har EU netop indført en mærkning af dæk, der blev obligatorisk fra 1. november i år.

Som på køleskabe

EU-mærkningen, der i udseende minder meget om mærkningen af køleskabe, har i alt tre oplysninger om dækket ud over dækkets fabrikat, model og størrelse.

De tre oplysninger er: 1) Dækkets rullemodstand: Fortæller om dækkets miljøvenlighed og bilens forbrug. 2) Dækkets støjniveau: Fortæller om hvor meget dækket støjbelaster. 3) Dækkets bremseevne på våd vej: Fortæller om hvor sikkert dækket er.

Våd asfalt svært

EU-mærkningen er baseret på test af bildækkene under forskellige forhold, men der er fokuseret mest på dækkenes evner på våd asfalt.

Langt de fleste dæk klarer nemlig opbremsning på tør og lun asfalt ganske godt.

Men at konstruere og fabrikere et dæk, der også bremser stabilt på kort, våd og måske kold asfalt, er en kompliceret proces, som slet ikke alle dækfabrikanter mestrer.

Læs mere på nordjyskebiler.dk.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.