EMNER

Guide: Vælg den rigtige hverdagstaske

Find ud af, hvad du skal kigge efter, når du skal ud og købe en ny taske til studie eller arbejde.

Bær din taske på ryggen, hvis du vil undgå smerter i nakke og skuldre. Foto: Iris/Scanpix

Bær din taske på ryggen, hvis du vil undgå smerter i nakke og skuldre. Foto: Iris/Scanpix

Vægt: Du og din taske bærer på mange kilo i fællesskab. I hverdagen er det computer, bøger, pung, telefon, paraply og ting og sager.

På weekendens vandretur er det vandflaske, energibarer, kompas, lygte, kompas og regntøj. Din taske og din ryg skal slæbe rigtig mange ting i fællesskab, og derfor giver det god mening at finde en taske, der samarbejder med kroppen i stedet for at modarbejde den.

Tæt til kroppen

Nøglen til at bære mest mulig vægt med mindst mulig belastning af ryggen er at bære vægten så tæt på kroppens naturlige tyngdepunkt som overhovedet muligt.

”Kroppens tyngdepunkt ligger inde i kroppen i navlehøjde lige på indersiden af rygsøjlen. Så det mest optimale for kroppen er, at du bærer din taske på ryggen, så tæt på rygsøjlen som muligt,” forklarer fysioterapeut Lotte Paarup, der har mange års erfaring indenfor sport og fitness såvel som klinikarbejde og er kvinden bag hjemmesiden denintelligentekrop.dk.

”Hvis man f.eks. bærer en indkøbspose i den ene hånd eller har slynget rygsækken løst over den ene skulder, belaster man ryggen skævt. Det kan gå an i en kort periode, men hvis man skal bære flere kilo i en længere periode f.eks. hver dag på vej til jobbet eller studiet, så er det vigtigt at bære vægten tæt på kroppen og symmetrisk på ryggen. På den måde kan man bevæge kroppen let og naturligt,” siger Lotte Paarup.

Mærk lettelsen

For nogle er en taske blot et stykke tilbehør, som bare skal se godt ud. Men hvis den også skal føles godt, skal du se igennem de smarte features og finde en taske, der passer til din krop. Og kroppen vil belønne dig med det samme.

”En taske føles faktisk tungere, hvis du bærer den forkert, eller hvis den er forkert indstillet. Så den korrekte taske føles lettere med det samme. Desuden vil man opleve spændinger og smerter i skuldre og ryg, hvis du bærer en tung taske forkert, men det sker kun, hvis det er over en længere periode, ryggen belastes forkert,” forklarer Lotte Paarup.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst